21.5.08

Välgörenhet på köpet

Idag då jag var och handlade på H&M satt ett stort reklamplakat ovanför kassan som informerade kunderna om att man vid sina inköp kunde runda av inköpssumman uppåt och skänka mellanskillnaden till Röda korset.
Att skänka mellanskillnaden vid inköp till någon välgörenhetsorganisation är vanligt förekommande i de flesta snabbköpskedjor i Chile. Då man räcker över pengarna till kassörskan/kassören blir man så gott som alltid tillfrågad om man kan tänka sig att skänka de pesos som blir över till ålderdomshem/sjukhus eller vad det nu kan vara för gott syfte som snabbköpen samlar in pengar till.
Under mina första veckor i Chile fattade jag inte vad expediterna menade då jag blev tillfrågad om att skänka pengar. Därför sa jag alltid nej vilket resulterade i att min plånbok svämmade över av en massa en-peso mynt som jag aldrig hade någon använding för (1,00 kr= 79 pesos).
Så fort jag fick klart för mig vad det handlade om svarade jag liksom de flesta chilenare alltid ja när jag blev tillfrågad om att skänka mellanskillnaden till något välgörande ändamål. Det var verkligen inga stora summor det handlade om, en krona eller en halv och det var definitivt skönt att slippa gå omkring och bära runt på en massa småmynt som inte ens räcker till ett tuggummi.

Inga kommentarer: