16.5.08

Mammaledighet, barnvagnar och bloggfunderingar

Sedan jag kläckte ägg har det inte blivit mycket bloggat. Jag läser fortfarande mina favoritbloggar även om besöken är sporadiska och jag har blivit oförskämt dålig på att kommentera.
Blogglusten tycktes för ett bra tag ha dränkts och försvunnit någonstans på vägen mellan amning, blöjbyten och andra vardagsbestyr som inte direkt utgör några heta bloggämnen.
Men så sakteliga har blogglusten smugit sig på igen. Vad jag skall blogga om vet jag inte riktigt, och den här bloggen känner jag mig ärligt talat rätt trött på. Kanske lägger jag ner, och börjar på ny kula med en ny blogg och ny design.

Nu när jag är hemma med en liten bebis har jag funderat mycket på det här med vagnar. Barnvagnar är ju i Sverige ett obligatoriskt inköps-måste då man väntar barn. En barnvagn får kosta nästan hur mycket som helst, helst ska designen vara fräck och vagnen får gärna ha tre hjul istället för fyra. Skitsamma om den är så ostabil att ungen ramlar ur när föräldrarna kör rally mellan butiker och gator i stadsdjungeln. Det viktiga är ju att vagnen är snygg, ny och smidig att ta sig fram med.

Själv kör jag en begagnad, hederlig gammal Emmaljunga och kom och tänka på tiden i Chile när en svensk bekant till mig väntade barn. Som en god svensk gav hon med make sig iväg till en affär som sålde bebisprylar för att införskaffa en barnvagn. Några riktiga barnvagnar i egentlig mening fanns emellertid inte till försäljning, det enda affären hade att erbjuda var små skraltiga sulkys. Butiksföreståndaren tittade oförstående på svenskan och menade att barnvagnar, sådana var det bara europeiska kvinnor som frågade efter.
Och när jag tänker efter såg jag faktiskt aldrig en riktig barnvagn i Chile. Inte heller såg jag några kvinnor som liksom i grannländerna Peru eller Bolivia bar sina barn i tygstycken på ryggen eller magen. Nej, bebisar ute i stadsvimlet i Chile bars invirade i filtar i sina föräldrars armar. Eller så satt de och svingade med huvudet fram och tillbaka i sina sulkys, trots att de enligt svenska mått mätt var alldeles för små för att sitta upprätt.

En annan skillnad jag lade märke till då det gäller bebisar, barnafödande och annat som hör till är att det i Chile är populärt med kejsarsnitt vilket jag har skrivit om här.
Mammaledighet har man bara rätt att vara tills barnet har fyllt tre månader och om jag inte minns fel existerar pappaledighet inte. Jag tror att man för ett par år sedan införde en lag som ger chilenska pappor rätt att vara hemma ett par dagar efter barnets födelse.
När jag var i Chile stiftades även en lag som ger chilenska kvinnor rätt att lämna arbetet en (eller var det två?) timmar för att amma sina barn efter att de börjat arbeta. En eller två timmar på en åtta-timmars arbetsdag är knappast tillräckligt om man har ett litet matvrak till bebis som jag.
Annan kuriosa som hör ämnet till är att man i Santiago tycks gilla att ha en filt slängd över små barns huvud. Tydligen tror man att detta skall hjälpa till att filtrera luften som de små får i sig i en av Sydamerikas mest förorenade städer.

Liten filur som gillar att bli buren i bärsjal

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg via "Betraktelser från omvärlden" ska bli intressant att följa den mellan dina blöjbyten!
www.grancanariamamman.blogg.se

Sara sa...

Välkommen tillbaka till bloggosfären! Och grattis fÖrstås!

Det är i jämförelse med andra länder som sveriges föräldraförsäkringssystem ter sig väldigt bra. I Frankrike är mammaledigheten 8 veckor, och pappan får ta två...

Och visst är det dyrt med vagn! Jag blev lite chockad när jag såg priser på 8-9000!

Sara sa...

Vad lustigt det där med filten, förresten! Min chilenska vÄninna som fick barn i frankrike slängde alltid en liten filt över ansiktet påbebisen när han skulle sova, och jag tyckt ealltid att det var lite märkligt... ;)

Pumita sa...

Hej Nadia! Förstår att du har svårt att slita dig från lilla sötnosen men kul att du inte har glömt bort din fan club. ;)

Thérèse sa...

Kul att du skriver lite för jag har saknat dina inlägg. Men precis som Pumita förstår jag att du har svårt att slita dig från sötnosen. Han är verkligen hur söt som helst.

Jag fattar inte heller det där med dyra barnvagnar. En kompis som blev mamma för 1.5 år sen köpte en sån där lyxvagn för 8000-9000 kr. Hon är inte på något sätt ohyggligt rik så jag begrep inte hur hon prioriterade. Vagnen är dessutom ganska stor och otymplig. Jag la väl några tusenlappar på en vagn också men bar mina barn mycket i famnen och bärsele. Tror det finns en osäkerhet och kanske press på föräldrar i Sverige att köpa många och ofta onödigt dyra grejer till nyfödda.

Nadia sa...

Ci:Hej och välkommen, Skall kika in på din blogg också!

Sara: Tackar, tackar!
Barnvagnar är sjuukt dyra, å andra sidan finns det ju människor som lägger 20.000 på en plasma-tv fast de redan har en fungerande tv.

Och det där med filten; jag tror det är ungefär som när svenska föräldrar tar på sina barn för mkt kläder av rädsla för att de skall bli förkylda. Förmodligen kopplar chilenarna på autopiloten och slänger filtar över barnen utan att reflektera över om det överhuvudtaget gör någon nytta.

Pumita; Ja, jag tycks ju ha svårt att lägga ned bloggandet helt! :)

Therese; Visst är han söt?! :) Och ja, det ääär svårt att slita sig

Jag tror precis som du att föräldrar lägger en masssa pengar på onödiga prylar av osäkerhet. Dessutom kan det ju vara svårt att innan veta vilka saker som man verkligen behöver och vilka som bara är onödiga konsumtionsvaror.

nina sa...

Vad kul att du börjat blogga igen! Och vilken väldigt söt bebis du har. :-)

Jag har tänkt på det där med barnvagnar här i Costa Rica också. Man ser nästan aldrig några vagnar, möjligtvis någon sulky som dras runt inne på köpcentret. Trottoarerna på stan är ju inte särskilt barnvagnsvänliga.

Däremot bär man precis som i Chile barnet i famnen, inlindat i en filt. Dock utan filt över ansiktet. ;-)

Nadia sa...

Tack!

Själv tycker jag det verkar lite jobbigt att bära barnet i famnen, man får ju babianarmar!