10.10.09

Pladderlitteratur

En fördel med att inte ha internet i hemmet är som jag tidigare skrivit att man får mer tid över till en annan av mina favoritsysslor; läsning. Och jag har verkligen läst extremt mycket den senaste tiden. Jag har plöjt gamla klassiker såväl som nya, trendiga författare.
Något som slagit mig är att det verkar vara lite inne med böcker vars handling cirkulerar kring inget speciellt och där karaktärernas huvudsysselsättning är att prata, prata och prata i oändligt långa dialoger eller monologer. Sida upp och sida ner fylls av dödligt tråkiga samtal; gärna om lite lagom djupa och svårmodiga ämnen som döden eller svår och ouppnåelig kärlek (se gärna japanske författaren Haruki Murakamis Norwegian Wood). Naturligtvis kan dessa evinnerliga monologer även bestå av ett enda långt och såinihelvete ointressant ordbajseri; namedroppande av mer eller mindre kända författarnamn (Se chilenske författaren Roberto Bolaños obegripligt hyllade roman De vilda detektiverna).
Jag läser, läser och läser. Men ändå fattar jag ingenting. Vad är grejen med att skriva en 700 sidor lång roman som handlar om ingenting? (Roberto Bolaño, igen). Vad är grejen med att fylla en tegelstenstjock bok med prettodjupa monologer som egentligen saknar substans? (Se valfri bok av amerikanska författarinnan Siri Hustvedt).

Kanske bör jag poängtera att jag inte ogillar vare sig Murakami, Hustvedt eller Bolaño. Vad jag inte begriper mig på är varför de höjs till skyarna när de berättar en historia som inte kräver mer än 250 sidor på 500 sidor. Vad är det som är så tilltalande med en 700 sidor lång bok vars innehåll lätt skulle kunna summeras på ett A4-ark?

7 kommentarer:

It´s all about me sa...

Jag måste ju säga att jag ÄLSKAR Murakamis "Kafka på stranden", den är inte ALLS fylld av monologer utan massor med händelser och är grymt spännande (och annorlunda). Läs den, vetja!

Annars håller jag med dig; läste typ 100 sidor av t.ex. Myggor och Tograr och häll på att smälla av, klarade inte av en sida till - ORDBAJSERI och namedroppande av halvkändisar sida upp och sida ned! VAD är vitsen?!

Förövrigt kul med blogginlägg av dig; kom gärna med fler:)

Och att inte ha internet hemma vore ju rätt skönt på ett sätt, men när man pluggar är det nästintill omöjligt eftersom man måste kolla kurswebb varje dag, schema, arbeten och ALLT görs via nätet.

Nadia sa...

It's all about me; Är nu inne på min tredje Murakamibok (Fågeln som vrider upp världen) och jag känner mig nu rätt övertygad om att han inte riktigt är den författaryp jag gillar. Språket är för rakt och enkelt för min smak och berättelserna och karaktärerna i böckerna lyckas aldrig engagera mig riktigt. Därmed inte sagt att jag tycker att han är dålig. Han är ok men inte mer liksom.
Kafka på stranden köpte jag i pocket för tag sedan för att ha i min "svenskboksamling" i Chile.

Nadia sa...

Det kommer bli fler blogginlägg när jag är framme i Chile.
På ett sätt är det rätt skönt att inte ha internet hemma för man får så otroligt mkt mer tid över till annat (jag sitter annars gärna och slösurfar i timmar).
Men ibland är det jobbigt. Som idag när jag upptäckte att jag hade glömt att betala en räkning och var tvungen att åka tillbaks till jobbet enkom för det.

It´s all about me sa...

Har funderat på att läsa f¨ågeln som vrider upp världen, får se vad jag tycker sedan om Murakami! :) Vad jag däremot INTE gillade i Kafka på Stranden var allt SEX-talk hela tiden, det var liksom... osmakligt. Har dock inbillat mig att Jafka på stranden är annorlunda mot hans andra böcker, så jag måste ju bekräfta eller krossa denna föreställning nu:)

Ser fram emot fler inlägg från Chile!

Och så håller jag med om allt onödigt slösurfande...

Nadia sa...

Då kanske du inte kommer gilla "Fågeln..." heller. Den var också full av sexsnack och utlösningar! Tycker Murakami verkar lite sexfixerad på ett gubbigt och småsjukt sätt.

Pumita sa...

Jag har funderat länge på Murakami eftersom böckerna är så populära (inte kommit så långt ner i bokhögen bara...) men jag tror att jag avstår efter att ha läst din kommentar. Det är synd att förstöra en bra bok med för mycket sexsnack. Då läser jag hellre nåt annat. :)

Nadia sa...

Pumita; Jag läste Murakami just eftersom jag blev så nyfiken eftersom han är så populär. Många av hans böcker är annorlunda...men jag har inte blivit så överförtjust i ngn av dem. Den jag gillat bäst hitills är "sputnikälskling".