22.2.07

En riktig pärla


Om jag bara fick se en film i år, så skulle det bli Pans labyrint. Då jag såg filmen på bio häromveckan fick den mig att minnas barndomens strövtåg genom sagornas värld och känslan av att absorberas helt av en fiktiv historia.
Redan från första filmsekvensen satt jag som klistrade i biofåtöljen då den 11-åriga Ofelia med sin mor reser till landet för att tillbringa sommaren under samma tak som moderns maken, en kapten i spanska armén. Redan från början ligger spänning och skräck och pyr under ytan, redo att bryta ut vid minsta provokation.

I närheten av sitt nya hem möter Ofelia en faun som ger henne en magisk bok. Han talar om för henne att hon är dotter till en avliden konung, och för att återuprätta dennes rike är hon på sagovis tvungen att genomgå tre prövningar. Och så börjar Ofelias färd genom sagornas magiska värld som inte enbart bebos av goda feer och andra märkliga väsen, på sin resa möter hon även ondska och mörker.
Parallelt med historien som utspelar sig i en sagovärld löper den något mer jordnära i den vanliga världen, där Ofelia lever i ett stort gammalt hus med sin mor och styvfar. Styvfadern som har fullt upp med att bekämpa det sista francomotståndarna efter inbördeskriget, visar sig vara en riktigt otäck person. Något som man kan ana redan då han för första gången uppenbarar sig på biouken.
Filmen är regisserad av mexikanen Guillermo del Toro och lär i USA vara historiens mest inkomstbringare spanskspråkiga film. Och i det här fallet är det inte konstigt att folk springer ned biograferna för Pans labyrint är ett riktigt mästerverk. En underbar, vacker, magisk och samtidigt skrämmande film som lämnar avtryck långt efter att biosalongen lämnats. Skall ni bara se en film på bio i år så låt det bli Pans labyrint!

8 kommentarer:

Linda sa...

Jag vill SÅ GÄRNA se Pans Labyrint. Har varit nyfiken på den sedan jag läste om den första gången förra våren (!) och det gläder mig att det äntligen finns biomöjligheter för den i vårt avlånga land ;)
Jag älskar skräck, jag älskar fantasifigurer, jag älskar samhällsgranskande subtila filmer... Jag har med andra ord ganska höga förväntningar på filmen, men det låter ju onekligen som om man inte behöver bli besviken ;)
När var det det bar av till Chile för dig igen?

It´s all about me sa...

my best friends såg den på förhansvisning och sa att det var GRYM! Måste se den när jag är tillbaka i Sverige.

Nadia sa...

Linda; Du behöver inte bli besviken! Jag hade i och för sig väntat mig att filmen skulle vara ännu något mer sago-fantasyaktig, men det som är så speciellt med Pans labyrint är just att den spänner över så många genrer och att man på slutet lyckas föra samman saga med verklighet på ett beundransvärt sätt. Spring iväg till biografen, bums!

Annaluna; Känner att jag upprepar mig lite nu men den är grym, helt fantastisk. Om du kan så se den på bio för det känns som en film som gör sig bättre på bioduken.

Pumita sa...

Den måste jag se! Tack för tipset!

Pumita sa...

Är det inte dags att uppdatera snart? ;)

Nadia sa...

Pumans dotter;
Jo, det ar verkligen dags att uppdatera snart. Har dock precis landat i Chile och ska njuta lite av solen forst som jag ju inte har sett sedan jag lamnade det har landet ;)

Anonym sa...

Åhå, jag har tänkt se den i nästan ett år (kan det vara möjligt??) men trodde inte den va bra. Ska genast ta mig i kragen och rota fram denna film.

Nadia sa...

Mandi; den är verkligen grymt bra. Jag trodde inte heller att jag skulle bli så överförtjust för jag är ingen fantasyfantast men filmen var långt över förväntan.