17.2.07

Härliga kollektivtrafik!

I måndags var det premiär för Santiagos nya kollektivtrafiksystem Transantiago. Transantiago har som syfte att förbättra och modernisera trafiken i Chiles lätt kaotiska huvudstad och på pappret lät projektet som en alldeles lysande idé. Busschaufförerna som susar fram längs Santiagos gator i ilfart och knappt har tid att stanna för att plocka upp passagerare skulle få fast lön och utbildning. Nya, fina brasilientillverkade Volvobussar skulle byta plats med skraltiga chilenska bussarna av modell rost och betalningsystemet skulle skulle samstämmas så att ett inhandlat kollektivtrafik kort skulle kunna användas såväl i tunnelbanan som på bussar.
Jag skulle inte vilja påstå att det jag älskar mest med Chile är trafikkaoset, varför jag både blev glad och förväntansfull då jag hörde talas om Transantiagoprojektet. Tyvärr tillstötte ett problem efter ett annat redan innan projektets invigning. De nya volvobussar som köpts visade sig vara för breda för att ta sig fram genom en del av Santiagos trånga gränder och fastnade i kurvor utan att kunna ta sig vare sig framåt eller tillbaka. Och i vanlig chilensk ordning hade man givetvis inte tagit sig tid att filosofera över sådana här störningsmoment innan bussarna inhandlades.
Kontraktet med Volvo som ännu inte hade levererat alla de beställda bussarna bröts då ett parti Mercedesbussar stod till buds för ett lägre pris och Volvo hotade med att dra sina kunder inför rätta.
Annons- och informationskampanjerna för Transantiago var många. Den före detta chilenska fotbollshjälten Ivan Zamorano syntes i TV-rutan under varenda reklampaus, entusiastiskt orerande om projektes förträfflighet. Trots all möda som lades ned på att informera santiagoborna och göra dem vällvilligt inställda till det nya kollektivtrafiksystemet så möttes det med en viss skepsis. Rykten sade att det skulle bli ännu mer ont om plats i tunnelbanevagnarna då bussarna endast skulle köra inom en och samma stadsdel. Ville man komma till andra änden av stan skulle man bli tvungen att hoppa av vid en tunnelbanestation och ta tunnelbanan.

Hur stort Transantiagoprojektet är understryks av det faktum att president Michele Bachelet i måndags avbröt sin semester för att närvara vid invigningen. Men inte blev chilenarna gladare för det, invigningsdagen kantades nämligen av störningar, trafikstocckningar och bussar som inte dök upp. Då de visar sig att resan till jobbet som tidigare tog en halvtimma numera tar en timma blir man naturligtvis inte på gott humör och trots att kollektivtrafiken nu tycks vara något sånär under kontroll fungerar det nya systemet fortfarande långt ifrån felfritt.
Jag hoppas såklart att läget skall vara under kontroll lagom tills att jag återvänder, för sugen på mer trängsel i tunnelbanan är jag verkligen inte. Under tiden passar jag på att njuta av den välorganiserade svenska kollektivtrafiken och lovar att inte gnälla mer över 3-minuters förseningar. Inte ens när det är -10 och snöstorm ute skall jag yppa ett knyst.

7 kommentarer:

Thérèse sa...

Madrids kollektivtrafik är verkligen bra ,smidig och billig men det vet du ju redan.

När jag var i Indien fick jag höra att dom styrande i huvudstaden Dehli genomfört en reform så sen några år gick alla Delhis bussrt och rischor på etanol. Någt som hade gjort miljön påtagligt bättre. Jag tyckte förstås att det låg ett tjock avgasmoln över hela stan men en kompis som varit där några år tidigare sa att förbättringen var enorm.

Då jag var där höll man också på att bygga tunnelbana Ett omdiskuterat projekt. För tunnelbanebygget sas vara onödigt dyrt och lyxigt och något som endast medelklassen och dom rika skulle ha råd att använda. En del kritiiker tyckte att det hade varit bättre och angelägnar att använda dom pengarna till att göra tillvaron drägligare för Dehlis många fattiga.

Oj det blev långt det här. Hoppas det är ok ;)

Anonym sa...

Ååå det känns ju skrattretande att man en gång i tiden klagade över GL.

Nadia sa...

Therese: Att hitta bra, fungerande och helst miljövänliga lösningar på kollektivtrafiken i storstäder världen över är inte helt lätt. Lätt är det däremot att sitta hemma och gnälla (som jag gör) men det finns ju fortfarande en hel del som man önskar kunde förbättras.

Mandi: Kollektivtrafiken hemma fungerar väl inte helt felfritt hemma heller men i jämförelse med andra ställen i världen så bör man ju egentligen bara vara tacksam och hålla käften.

Anna Malaga sa...

Hihi, vad kul med de fiiina Volvobussarna som inte fick plats.
Jasâ, Ivan Zamorano är hemma nu? Han var riktigt stor här, faktiskt.

It´s all about me sa...

jag blir alltid lika förundrad över kollektivtrafiken i vissa länder. Här i Buenos Aires funkar allt sjukt smidigt och varje reda kostar 1,50kronor. Om det vore billigt i STockholm, skulle jag inte klaga om det var 3 minuters-förseningar. Men HAR man tidtabeller och dyra priser som alltid höjs, skall det väl oxå funka?

Jag har ju bott i Karibien fram och tillbaka i några år...och det var ganska roligt när de skulle bygga sitt "tren urbano" (t-bana) Först byggdes spåren i cement..som inte tålde vatten, så allt smälte när det kom regn. SÅ höll det på, men TILLSLUT blev det klart och allt funkar assmidigt. Åkte runt på t-banan där i somras och njöt, så HIGH TECH och inga förseningar ens.

Linda sa...

Man kan onekligen lära sig mycket om både sin egen och andras kulturer genom att studera lokaltrafiken ;)
I Japan är den helt fantastisk, mycket till följd av att den är så sjukt utbyggd och välutvecklad, men också i kombination med japanernas höga värdering av punktlighet och noggrannhet. Tåg går ofta på sekunden rätt. Å andra sidan går de se otroligt ofta att man antagligen knappt ens skulle märka om man missade ett ;)

Nadia sa...

Anna; Visst är det lite skrattretande? Känns definitivt som något som inte skulle hända i Sverige i första taget.
Och japp, Ivan zamorano har flyttat hem. Han tycks gilla att vara med på TV och syns jämt och överallt.

Annaluna: Har inte så stor erfarenhet av trafiken i Buenos Aires mer än från de få dagar jag var där. Tyckte mig dock märka att det inte var lika mycket trafikstockningar i Buenos Aires som i Santiago. Även om argentinarnas tunnelban inte var riktigt lika snygg och modern som chilenarnas... Chilenarna är väldigt stolta över metron som är relativt nybyggd och funkar helt ok.

Linda: utomlands tycker jag att det är kul att åka kollektivt eftersomman, som du säger kan dra en hel del lärdommar utav detta. hemma i Sverige tycker jag dock bara att det är pest och pina.
Kanske borde jag flytta till Japan, det verkar ju vara rena drömmen!