28.6.09

Antikvariatfynd


Det går allt längre mellan blogginläggen. Ibland händer det att jag saknar bloggandet men för det mesta gör jag det inte. För jag har fullt upp med att planera inför en eventuell framtid i Chile, njuta av sommaren och att läsa, läsa, läsa.
Jag älskar böcker och hann under min vistelse i Chile samla på mig en lång lista på svenska böcker jag vill läsa. Den senaste veckan har jag besökt flera olika antikvariat och fyndat en hel del. Jag gillar att föreställa mig att böckerna har levt ett liv innan de hamnade i min bokhylla. Vems händer har de vandrat genom? Hur många ögon har färdats genom dess sidor?
Ibland vittnar ett par rader på första sidan om att boken varit en gåva från en mor till en dotter, från en god vän till en annan. Men för det mesta finns där ingenting förutom ett par svagt gulnande eller illa tilltygade sidor som kan berätta något om bokens historia.

Ur ett miljöperspektiv torde böcker inköpta på antikvariat vara att föredra framför nya böcker.
Tänk så mycket papper som går åt och hur många träd som får slaktas för att framställa de böcker som senare efter långa och många transporter hamnar i min bokhylla!
Dessutom är antikvariatböcker billiga. Böckerna på bilden köpte jag för en tia styck.
Så fram för mer bokbytande och återvinning av äldre böcker!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underbart kul att läsa! Jag har kommit igång igen efter flera års "uppehåll" när jag läste några böcker per år. Nu läser jag några per månad. Men det är klart, det är inte på långa vägar lika mycket som du hinner plöja har jag spanat in på Bok.nu! ;D

Antikvariat är perfekt! Bra med återvinning och billigt dessutom. Själv lånar jag mycket på bibblan också. Det är klart underskattat. Vi har jättebra service (lämnar t.ex. ofta inköpsförslag och hittills har jag inte fått ett nej än) och så kostar det inget heller.

Framtid i Chile? För alltid eller för några år? Spännande oavsett vilket. Önskar dig allt gott! /Johanna

Sara sa...

Spännande med flytt... Och härligt med böcker: Jag har bara köpt pockeböcker ett tag nu, men det är inte samma sak!

Nadia sa...

Johanna: Jag passar på att läsa så mycket svenska böcker som möjligt just nu eftersom vi med största sannolikhet kommer att flytta till Chile i höst, och där finns ju inga svenska böcker :)
Min bokkonsumtion ligger väl i vanliga fall någonstans mellan 1-4 böcker/månad.

Det var jättelängesedan jag handlade på antikvariat men nu har jag bestämt mig för att börja göra det mer. Det är ju bra med återvinning och egentligen himla slösigt att köpa en massa nya böcker som sedan bara står i bokhyllan och dammar.
Jag brukar iofs ge bort många av mina böcker till vänner när jag har tröttnat på böckerna.

Sara;Jag är tvärtom, jag föredrar pocketböcker alla gånger. Lätta att ha med sig, väger inte så mkt och billiga. Fast böcker som jag tycker särskilt mycket om vill jag helst ha inbundna.