6.1.08

Hjälpa borta, hjälpa hemma

En vän till mig som älskar att resa och drömmer om att "rädda världen" har under en längre tid funderat på att kombinera sitt resande med volontärarbete. Tills alldeles nyligen då hon slogs av det absurda i det hela, varför åka till andra sidan jordklotet för att "hjälpa" när det finns människor i ens närhet som även de är i behov av hjälp. Ibland kanske de till och med befinner sig på närmare avstånd än vad man tror.
Min kompis har en väninna som lever ensam med tre barn och som under en längre tid har haft det besvärligt av olika anledningar. Så istället för att åka till Indien och arbeta på barnhem eller åka till Costa Rica och rädda utrotningshotade djur, så beslöt hon sig för att erbjuda denna väninna stöd och avlastning. Väninnan blev glad över erbjudandet och trots att de två även tidigare umgicks är min kompis numera delaktig i familjens liv på ett annat sätt en tidigare. Bägge parter tycks vara mycket nöjda över arrangemanget och speciellt då min kompis som kom till insikt om att man inte behöver resa till andra sidan jorden för att göra nytta.

Enligt en artikel jag läste innan jul ger svenskar helst till svenskar när det gäller att bidra ekonomiskt till olika organisationer och stiftelser. En av de organisationer som under förra året lyckades samla in mest pengar var cancerfonden. Kanske inte så förvånande med tanke på att det ofta är lättare att identifiera sig med och känna empati för människor och händelser i vår närhet. Men om man dragit denna logiska slutsats är det dessto svårare att förstå varför så många svenskar känner ett behov av att ge sig av till Långtbortistan för göra en insats för sina medmänniskor. Och dessutom betala en massa pengar för det. Jag menar, vem skulle på hemmaplan kunna tänka sig att betala för att få arbeta för t.ex. Frälsningsarmén? De flesta skulle inte ens göra det gratis.
Givetvis är jag medveten om att det för dem som ger sig av för att volontärarbeta säkerligen finns flera skäl såsom äventyrslusta och kanske en önskan om att förverkliga sig själv. Men ändå, vist är det lite lustigt. För trots att jag inte har en negativ syn på volontärarbete i allmänhet (jag tror visst att man som 18-åring kan åka till Kenya, arbeta på barnhem och få en upplevelse som både är till nytta för andra och för än själv), så känns det hela lite paradoxalt.

Vi svenskar hjälper gärna, men helst skall vi kunna slå två flugor i en smäll och förverkliga oss själva på samma gång. Och känner man att man inte har tid över för allt detta så nöjer man sig med att skänka ett par kronor till en ideell organisation. Att själv ta initiativ, göra en insats och hjälpa en granne i nöd är de flesta nog tyvärr mindre benägna att göra. Det är ju samhällets uppgift. Sjuka och gamla skall förvaras och tas om hand av någon, men inte av oss själva. Detsamma tycks gälla för barn som skall skötas om och hållas inspärrade på dagis minst 8 timmar om dagen så att alla vi andra hinner jobba ihjäl oss någonstans på vägen mellan förskolan och ålderdomshemmet.

11 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Det är ju precis vad jag tycker och jag har ocksâ skrivit om det tidigare. En journalist har ocksâ undersökt de olika reseföretagen som ägnar sig ât den typen av resor och DET var verkligen intressant. Jag skickar gärna artikeln till dig om du vill maila mig benicamp@telefonica.net

Gott Nytt Âr och kul att du är tillbaka!

Nadia sa...

Jag ser inget fel i att åka utomlands och volontärjobba, men det känns definitivt fel att företag som drivs i vinstsyfte skall kunna profitera både på andra människors elände (de som skall "hjälpas") och på aningslösa ungdomars vilja att förändra världen.
Skall maila dig, och gott nytt år på dig själv!

Bandini sa...

Problemet är att om man ska hjälpa människor som behöver hjälp, var ska man börja? det verkar att alla mår dålig på något sätt och har behöv av hjälp.

Då tror jag att det är ganska bra om man åker som völonter eftersom man kan hjälpa andra och samtidig sig själv.

Hälsning och tack för det du sa angående min post.

Hälsning

Bandini sa...

Volontär menade jag.

Pumita sa...

Jag har funderat mycket på det här inlägget och kommer att skriva ett eget, fast inte just nu. Hjärnan går på halvfart efter en tuff arbetsdag. Till helgen kanske. Det här är mycket tänkvärt och intressant!

Nadia sa...

Bandini: Tja, vart skall man börja?
Varför inte på hemmaplan? Det vore ju det mest logiska. Inte behöver man åka runt halva jordklotet för att vara till glädje för andra och växa som människa även om många tycks tro det.

Pumita: Ser fram emot att läsa ditt inläggi ämnet!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lisa Christensen sa...

Intressant inlägg! Det är något att tänka över. Jag tror, som Bandini skriver, att man kan hjälpa både andra och sig själv genom att resa som volontär. Men det är också sant att man borde hjälpa människor i sin närhet. Det kan ju vara små saker som ändå betyder jättemycket.

Kent Filppu sa...

Som så många gånger förr så skriver du så klokt så jag blir irriterad över att jag inte skrev det först, eller lika bra. Naturligtvis har du rätt i att man kan göra mycket nytta på nära håll, om man bara vågar ställa upp. Fast jag måste ju också medge att livet i Honduras är mer spännande än i Sverige, volontär eller ej.

Nadia sa...

Lisa: Jag ser inget fel i att resa, inte heller i att "förverkliga sig själv". Tycker bara det blir lite knepigt när man gör det under förevändning "att hjälpa andra" fastän det inte är det huvudsakliga syftet.

El rubio:
Man tackar och bugar.
Men: Exakt, jag tror du förstått vad jag menar. Klart som fan att det är roligare och mer spännande att befinna sig på någon varm eller exotisk plats när man utför hjälparbete. Men då handlar det ju i grund och botten inte så mkt om att man vill hjälpa till. Andra faktorer väger tyngre, som kanske att man får ta del av en ny kultur och ligga på stranden ett par timmar om dagen.
Men själv är jag inte heller någon Moder Theresa, skulle inte ha tid eller ork att som en väninna till mig volontärarbeta på kyrkans härbärgen ett par timmar i veckan. Jag har egentligen inte så många synpunkter kring just volontärresor utomlands, vad som är tråkigare är att man oftast inte är lika glad i att hjälpa till på hemmaplan.

Anonym sa...

Bra skrivet! Jag håller med om problematiken, och känner mig till viss del träffad av det du skriver. Jag ska nämligen till Sydafrika och volontärjobba om ca en månad. Varför ska jag egentligen dit? För att förverkliga mig själv eller för att hjälpa andra?

Satt och funderade på det ett tag och kom nog fram till att det som egentligen styr är tid, för min del. När jag var student hade jag tid att hjälpa andra i min närhet - jag var tjejgruppsledare inom Rädda Barnens Ungdomsförbund. Sen jag har börjat jobba har jag inte tid med sådant. Har tänkt många gånger att jag skulle kunna jobba ideellt, men jag har inte ens tid att kolla upp det.

Nu har jag fått tjänstledigt från mitt jobb, dvs jag har fått ledig tid att hjälpa andra.

Men detta konstaterande, att jag inte har tid, är inte direkt något bra. Jag skulle vilja ha mer tid till familjen, mer tid till vänner och mer tid till att hjälpa andra i deras vardag.
/TV