19.1.08

Det chilenska köket

Ibland händer det att jag framför datorskärmen på kontoret blickar ut genom fönstret mot en regntung himmel, suckar och låter tankarna flyga iväg en aning och drömmer mig bort till Chile. Kanske önskar jag att jag i februarisolens värmande strålar satt på en uteservering i Valparaíso, smuttade på en pisco sour och väntande på att få in en nygrillad reineta på bordet.
Egentligen tycker jag inte att den chilenska maten är särskilt märkvärdig. Det finns många länder som erbjuder mer varierad och mer smakrik kost än Chile. Men även i Chile finner man förstås en hel del godbitar, speciellt om man upskattar det som havet bjuder på. En typisk rätt är paila marina. En soppa gjord på musslor, räkor samt en mängd andra fiskar och havsdjur som om den skall intagas på rätt sätt bör serveras i de traditionella lerkärl som tillverkas i byn Pomaire.
En annan chilensk favorit är pastel de choclo, en slags gratäng gjord på mosad majs, köttfärs, oliver och ibland kyckling som lagas i ugn och som på restauranger tyvärr ibland ganska oftas serveras gratinerad med socker.
Pastel de choclo är annars en utsökt rätt som jag lagat hemma ett par gånger, men då helst utan socker.

Pastel de choclo serverat i keramikkärl från Pomaire

Något annat som man inte skall missa att pröva på om man råkar befinna sig i Chile under sommarsäsongen är mote con huesillo som säljs i så gott som varje gathörn. Mote con huesillo är en söt dryck gjord på det kokade sädesslaget mote samt torkade persikor och funkar bra både som dryck och efterätt.
Mote con huesillo, passar utmärkt en het sommardag

I Chile bör man även passa på att skölja ner varje måltid med ett glas rödvin, extra populärt till alla asados (grillfester). Att grilla är chilenarna förövrigt barnsligt förtjusta i. Till skillnad från här hemma där varje grillning är ett helt projekt med avancerade marinader, 50 olika sorters sallader och andra tillbehör så nöjer man sig i Chile med att slänga på ett stycke blodig biff på grillen. Sedan är det klart. Gärna och ofta skall det grillas, helst varje helg utan fler tillbehör än lite bröd och möjligtvis salt och peppar. En trevlig sed tycker jag, trots att blodiga biffar inte riktigt är min melodi.

9 kommentarer:

Pumita sa...

Åh, vad roligt att du skriver om Chile!!! Gissa om resfebern stiger! ;)

Jag lovar att jag ska dricka pisco sour, jag som inte har smakat på det nång gång. Och det lär bli många goda fisk- och skaldjurssoppor också. :p

Nadia sa...

Kul att höra att resfebern stiger! Skall se om jag lyckas få ur mig lite fler inlägg om Chile med bilder.

Och glöm för allt i världen inte pisco sourn!!! Den är himelskt god. Nästan värt att åka till Chile bara för att få smaka den.

Bandini sa...

Hej Nadia!

Jag tycker att de låter ganska bra mat erbjudande i Chile.

-Vin med maten? fantastisk! och framför allt om vinet är god och inte så dyr som i andra länder.
-Fisk, om det är färsk, superb!, en riktig lyx, tycker jag i alla fall.
-Asados i Chile? berömda i hela världen! jätte goda!.

Skulle säga någonting om mote, men vet inte vad det är, men nästan säker att det är god.

Hälsning

Anonym sa...

mm, asado med potatissallad och sallader. Asados i Chile är inte så enkla som du beskriver. Det kan bli en hel del tillbehör :D El pastel de Choclo ska ju vara söt, det är det som är meningen. Därför det heter pastel. Ju mer socker desto godare :) Mmm, Friterad reyneta med pommes och majonäs. Nu blev man hungrig!

Thérèse sa...

Instämmer med Bandini , tycker det låter som maten i Chile är ganska bra. Väldigt intressant inlägg om mat och dryck

BGAN sa...

Fisk och skaldjur: världsklass. Prövat Los Locos? Fast dom är nog lite fredade från fiske nu, tror jag...

Nadia sa...

Bandini: Ja, något större fel på maten i Chile är det inte. Man kan nog äta sig mätt på både det ena eller det andra. Fast för att kunna upskatta det till fullo bör man nog vara lite mer förtjust i fisk och skaldjur än vad jag är :)

Anonym: Ja, det är klart att man kan göra en asado till det man själv vill med olika tillbehör. Men oftast är det ju inte så organiserade och välplanerade som härhemma. När jag skriver om Chile överdriver jag ibland lite med glimten i ögat för att förtydliga skillnader.

Socker på pastel de choclo är och förblir avskyvärt. ;)

Therese: Tack!

Bgan; Nja, jag vet inte om jag testade locos. Jag försökte ju hålla mig ganska långt bortifrån fisk och skaldjur...

Carla sa...

Hej Nadia!
Längtar verkligen till Vina. Fast jag har bott här i sverige i 22 år så är Vina min hemstad.

m.k.b. sa...

Pastel de choclo... mmm... det ser gott ut! Du har inte något bra recept att dela med dig?

Och tack för din kommentar på min blogg! Det värmer :)