12.11.07

Kejsarsnitt som affärsidé

Igår kunde man i Svenska Dagbladet läsa en artikel om en studie gällande kejsarsnitt utförd av världshälsoorganisationen(WHO). I studien har det fastslagits att ett kejsarsnitt i de fall där det inte är absolut nödvändigt, medför ökade och onödiga risker samt komplikationer för både mor och barn.
En expertgrupp har samlat in och jämfört uppgifter från 410 förlossningskliniker i åtta Sydamerikanska länder, i rapporten understryker WHO-forskarna att standarden på klinikerna och urvalskriterierna för kejsarsnitt inte skiljer sig från situationen i västvärlden.

Kanske är den här rapporten något att läsa och begrunda för chilenarna som har högst andel kejsasnitt per födslar i hela Latinamerika. I slutet av nittiotalet förlöstes 40% av de chilenska mödrarna genom kejsarsnitt. Då det gäller medel- och överklassen som tecknar privata sjukvårdsförsäkningar och vänder sig till privata kliniker är siffran ännu högre. Bland dem som har råd att betala för privat sjukvård är "vanliga" vaginala förlossningar knappt ens ett alternativ och hela 60% föder genom kejsarsnitt.
Faktum är att det ses som konstigt och näst intill onaturligt att inte genomgå ett kejsarsnitt vid ett barns födsel. När jag för mina chilenska vännner berättar att de flesta barn i Sverige föds genom vaginala förlossningar ställer de sig mycket undrande till varför och tycker att det hela verkar mycket märkligt. En svensk bekant till mig i Santiago blev ifrågasatt och sedd som lite konstig eftersom hon ville föda utan att genomgå ett kejsarsnitt.

Enligt världshälsoorganisationen bör inte fler än 10-15% av alla barn som föds behöva förlösas genom kejsarsnitt. Hur kan det då komma sig att de kvinnor som genomgår ett kejsarsnitt är så många fler i Chile än på andra håll i världen? Det kan man förstås bara spekulera i, något som jag gjort både med svenska och chilenska vänner. Ett skäl torde vara att det är mer praktiskt för läkarna med ett planerat kejsarsnitt som kan klämmas in på lämplig plats i ett späckat schema. Dessutom kan det inte uteslutas att klinikerna uppmuntrar patienter att välja kejsarsnitt av rent finansiella skäl. För patienter ur medel- och överklassen med privata försäkringar betalas ett högre belopp ut till klinikerna vid kejsarsnitt än vid "vanliga" förlossningar. Visst känns det lite cyniskt att föreställa sig att det huvudsakligen skulle vara ekonomiska skäl som ligger bakom den höga andelen kejsarsnitt och inte barnet och moderns bästa. Men detta är på något sätt Chile i ett nötskal, den enskilde individens väl och ve hamnar i skymundan när det finns pengar med i bilden.

7 kommentarer:

Sara sa...

Jätteintressant (som alltid) inlägg. Jag hörde någon som sade att i latinamerika är även amningen en klassfråga. Att amma sina barn visar att man inte har råd med mjölkpulver. Är det så, tror du?

Lisa Christensen sa...

Kan inte en bidragande orsak vara att läkare är rädda att göra fel och bli stämda om barnet dör eller får syrebrist och därför oftare väljer (akuta) kejsarsnitt? Nu vet jag förstås inte om det skulle vara orsaken just i Chile. Där kan det säkert vara en klassfråga. Många kändismammor väljer ju t.ex kejsarsnitt.

Thérèse sa...

Mycket intressant. Tycker den där tendensen med att föredra kejsarsnitt också finns i Spanien men jag har inte pratat med så många spanjorskor om det så jag kan inte säga säkert. Jag tycker faktiskt också det finns en uppfattning även i Sverige att kejsarsnitt = smärtfri förlossning. Fast kanske inte bland dom som är gravida förstås. Själv har jag ingen erfarenhet av kejsasnitt men jag tycker det verkar mycket läskigare än en vaginal förlossning.

Nadia sa...

Sara: Tack!
Som svar på din fråga; jag vet faktiskt inte men det är säkert mycket möjligt, även av praktiska skäl. Det är ju få länder där man har så lång föräldraledighet som i Sverige, i Chile har modern rätt till tre månaders föräldraledighet och att fortsätta att amma därefter kan ju vara svårt. I år infördes dock en lag som ger chilenska mödrar rätt att avara 1 (eller om det var en och en halv)timmas arbetstid till att amma sina barn.

Lisa: Jag tror det finns flera faktorer som bidrar till det höga antalet kejsarsnitt. Som du säger kan det säkert vara så att man föredrar ett kejsarsnitt med "säker" utgång framför ett vanlig förlossning vars utgång man aldrig kan förutsäga. Tror däremot inte det handlar om rädsla för att kliniken skall bli stämd, då är de ekonomiska skälen och det faktum att högre ersättning betalas ut för kejsarsnitt viktigare.

Therese: Jag har inte heller någon uppfattning om hur det ser ut i Spanien men du kan säkert ha rätt. Även i Sverige har ju kejsarsnitt ökat under senare år just av den orsak som du nämner, känns lite som om en del har uppfattningen att riskerna för komplikationer och framtida men garanterat är mindre vid kejsarsnitt. Och så är det ju inte riktigt.

Anna Malaga sa...

I Brasilien tror jag att siffrorna är ännu högre. I spanien är de ca 20%, men högre pâ de privata klinikerna än pâ offentliga sjukhus, just av de skäl du nämner. Det är ju frân klinikens sida. Frân mammornas sida är det just bekvämlighet och förlossningsrädsla som ligger bakom.
Själv skulle jag, som jag skrev hos Therese, inte vilja bli opererad om det inte var nödvändigt. Det är ju en operation det rör sig om. Sen visar man sällan kejsarsnitt av nâgon anledning - det är faktiskt en ganska läskig upplevelse när man ser den utifrân..

Sara sa...

Jag funderar ganska mycket på det som Anna skriver, om förlossningsrädsla, något som jag tror är enormt utbrett i min generation (mellan tjugofem och trettio) där många säger att "aldrig föda barn naturlig! Kejsarsnitt eller inte alls!" Är det en "modern" tendens som kommer sig av det som Lisa skriver om, kändismammor och en medialisering av kejsarsnitt?

Nadia sa...

Anna: Egentligen har jag inga synpunkter kring att kvinnor själva väljer kejsarsnitt framför en "vanlig" förlossning. Var och en bör göra det som känns bäst för den själv. Även om det förstås är tråkigt om man väljer kejsarsnitt av ogrundad rädsla.
Men att klinikerna uppmuntrar det har jag lite svårt för och skälen är säkert flera även om de ekonomiska förefaller väga relativt tungt.

Jag har också en känsla av att folk inte ser kejsarsnitt som den operation och det stora ingrepp som det faktiskt är, när annars skulle man frivilligt lägga sig på operationsbordet i onödan?

Sara: Mmm, det sägs ju vara en av anledningarna till att kejsarsnitt är på uppgång även i Sverige. Skillnaden här är väl att det inte uppmuntras av sjukvården. Jag har också funderat en del på varför det är så här. Som du säger är det ju många kändisar, typ Victoria Beckham som väljer kejsarsnitt. Kanske är det så att folk får för sig att kejsarsnitt är bättre och mindre "farligt" eftersom de rika och berömda föredrar att föda fram sina små på detta sätt.
Jag tror absolut att media spelar en viktig roll i detta, speciellt som de på senare år skrivits allt fler artiklar av de skador och men som en vaginal förlossning kan medföra. Det känns som om de positiva med kejsarsnitt lyfts fram samtidigt som större fokus läggs vid de negativa aspekterna av att föda vaginalt.