13.10.07

Piñatan

En piñata i form av en stjärna som sägs representera de sju dödssynderna. Bilder från Wikipedia.

Min mammas väninna vars barnbarn fyllde år för inte allt för längesedan fick på sin två-årsdag en piñatatill sitt kalas. Jag log vid tanken på den färgglada piñatan som givetvis är en succé på vilket barnkalas som helst.
Piñatan som ofta tillverkas för att tas fram och användas vid firandet av högtider såsom födelsedagar, jul eller påsk är för det mesta tillverkad av material som är relativt lätt att förstöra såsom papier-maché och lera. De fylls med godis, presenter eller leksaker och hängs upp i taket. Nere på marken får barnen stå på kö för att med förbundna ögon turas om att slå på piñatan tills den går sönder och godiset ramlar ner.
Till en början sägs piñatas mest ha tillverkats i form av mänskliga figurer eller djur. Efter en googling kunde jag emellertid konstatera att allt från Hello Kitty piñatas till abstrakta och fantasifulla figurer konstrueras världen över.
Piñatans ursprung är oklart, på engelska Wikipedia hävdar man att den härstammar från aztekerna och Mexiko där den fortfarande är populär. Förlitar man sig på spanska Wikipedia är dess ursprung kinesiskt. Under det kinesiska nyåret lär man ha tillverkat djurfigurer av papper som fylldes med olika typer av frön. Marco Polo sägs ha fört med sig traditionen till Europa varifrån den genom den spanska erövringen spritts till Latinamerika där traditionen att använda piñatas vid firanden än idag lever kvar.
Skall man tro spanska Wikipedia har piñatan även en religiös dimension då den representerar kampen mellan det goda och det onda. Piñatan bör vara en stjärna med sju kanter, var och en av kanterna symboliserar någon av de sju dödssynderna. Genom sitt tilldragande yttre är piñatan frestelsen som lockar människan i fördärvet medan det redskap som används för att slå håll på piñatan representerar de gåvor som skänks från den allsmäktige för att bekämpa ondskan. Ögonen är förbundna på den som slår på piñatan eftersom det inte är nödvändigt att "se för att tro". Godiset som faller ned till marken då piñatan slagits sönder sägs representera evigt liv.
Ja, säga vad man vill om den sista förklaringen. Jag minns bara hur roligt och spännande det var att på ett av mina barnkalas ha fått en piñata tillverkad av mamma som sedan fylldes med ting som föll till golvet i ett ösregn av godis och leksaker. Bra mycket mer fartfyllt och orginellt än den traditionella barnkalasfiskdammen, och dessutom en minnesvärd upplevelse. Kanske är det dags för en piñata till nästa barnkalas?

Piñatan slås sönder med förbundna ögon.

En piñata kan föreställa vad som helst, det är bara fantasin som sätter gränser.

8 kommentarer:

Pumita sa...

*ler igenkännande* Inte för att jag har fått någon piñata till födelsedagen, snyft. Det var ett helt okänt begrepp när jag hade barnkalas. Kul att få se det här i Sverige (antar att det var härhemma kalaset var)!

Nadia sa...

Du kanske får göra en till dig själv lagom tills nästa födelsedag? Jag måste medge att jag själv blev lite sugen när jag tittade på alla fina pinata bilder.
Och ja, kalaset var härhemma.

Pumita sa...

Hehe, det vore nåt! Jag fyllde nyligen men den som väntar på något gott... ;)

Nadia sa...

Så sant, så sant. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Annars får du väl ta och snickra ihop en hemma lagom till jul?

Susanne sa...

Blev så inspirerad att ditt inlägg att jag la upp på ett foto på den senaste piñatan jag var med om - för fem år sedan. Och visst är det något speciellt med piñator.

Nadia sa...

Kul att du blev inspirerad! Skall kika in på din blogg.

Anonym sa...

Pinata det ska ha när det blir kalas.och det blir så kul varenda gång det har blivit som en liten varumärke på våra familj.Bor i en liten by och för 15 årsent hade min
ällsta pojk sin första barn kalas det här med pinata det var ingen som visste någonting. så snacka att det vart succe!!!.nu har jag 3 ungar och alla deras kompisar vet att hemma hos oss blir det pinata (ingen tråkit fiskedamm).
Det här med pinata har jag med mig hem ifrån( gamla hemlandet).kram från en svensk/chilensk familj

Nadia sa...

Anonym: Visst ar det kul med pinatas och verkligen nagot annorlunda och kul jamfort med fiskdammar!
Kul att gora dom sjalv ar det ocksa, om an lite omstandigt.