14.10.07

Till Madrid


Så var det gjort. Nu har jag äntligen bokat en resa till min favoritstad Madrid och har följaktligen en weekendresa att se fram emot och drömma om när den svenska hösten känns som tyngst och gråast.
Efter att jag flyttat hem från Madrid hade jag för vana att avlägga minst ett besök om året i den spanska huvudstaden. Men nu är det nästan två år sedan jag var där. Jag undrar och funderar, kommer gatorna, människorna och stadsbilden kännas lika bekanta som alltid? Eller kommer jag att känna mig som en främling i den stad som en gång var min? Möjligheten att Madrid kanske inte längre tillhör mig känns som en upptäckt jag helst inte vill göra. Länge efter att jag flyttade ifrån staden drömde jag om att flytta tillbaka, ett tag var planerna ganska konkreta. Men så kom annat emellan. Senast blev det Chile istället för Spanien men jag har fortsatt att drömma om och längta till mitt älskade Madrid. Nu känner jag inte längre en lika stark längtan efter att bosätta mig där, jag trivs rätt bra där jag är trots att min favoritstad fortfarande lever sig stark i mitt minne.
Den här resan känns spännande, spännande trots att jag skall bege mig till en plats som jag redan besökt ett antal gånger tidigare. Kommer staden leva upp till mina förväntingar och vara som jag minns eller har både jag och Madrid förändrats och vuxit ifrån varandra?

6 kommentarer:

Thérèse sa...

Åh vad härligt , jag är själv väldigt sugen på en Madrid-resa men vet inte om jag kommer iväg i höst. Då kanske vi bloggläsare kan se fram emot Madrid-bilder ;)

Nadia sa...

Ja, det känns verkligen kul. Madridbilder blir det alldeles säkert. Då jag bodde där hade jag ännu inte digitalkamera och som alltid då man är bofast på en plats var jag rätt så dålig på att ta bilder. Det tänker jag råda bot på denna gång.
Hoppas du också kommer iväg!

Pumita sa...

Åååååh, jag blir alldeles sjuk! Vill också! Vad roligt för dig, superkul! Det blir många utropstecken när man skriver om Madrid. ;) När åker du? Ser framemot många bilder.

Nadia sa...

Ja, just nu är jag jättesugen!
Tyvärr kan jag inte vara borta längre än en helg. Åker den 23 November, men bättre en liten aptitretare än ingenting alls!;)

Pumita sa...

Helgen känns mycket längre när man åker bort. :)

Nadia sa...

Ja, jag får väl hoppas på det i alla fall.