21.10.07

Plaza Mayor

Hittade en kortare artikel om min favoritstad Madrid i dagens Aftonbladet. I artikeln beskrivs Plaza Mayor som ett alldeles ypperligt val av plats då man vill lära känna Madrids själ. Även jag gillar Plaza Mayor, folkmyllret och det typiska spanska torget möts på en och samma plats. Där finns gott om uteserveringar, konstnärer, turister och så naturligtvis en turistbyrå. Till skillnad från artikelförfattaren tycker jag emellertid att det finns bra många bättre platser där man kan välja att slå sig ned vid en uteservering än Plaza Mayor. Prisnivåerna är avsevärt högre än på andra, mindre turisttäta områden och mat som är lika god eller godare går att finna på andra håll. Själv fick jag med sällskap en gång en chock efter att ha beställt in en karaff med sangria då notan landade på 12 euros. En likvärdig produkt hade jag kunnat finna i samma kvantitet i El corte inglés snabbköp för omkring 1 euro.
Så visst är Plaza Mayor fint, men det är knappast här man hittar de mest spännande tapasen eller de bästa priserna.

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag håller helt med dig. Visst är Plaza Mayor ett väldigt fint torg men dyrt och packat av turister. Här pratar kyparna engelska och menyerna är på engelska och tyska. Även om många turister hittar till Plaza Santa Ana också tycker jag det känns mysigare och mer genuint och där har jag också ätit godare tapas än på Plaza Mayor

Pumita sa...

Tycker precis som du att Pza Mayor är trevligt och fint men jag gillar också t.ex. Santa Ana bättre... inte bara för priserna. Stämningen är annorlunda.

Thérèse sa...

Håller med Pumita att stämningen är annorlund på Santa Ana. Där finns också en lekplats vilket är perfekt om man går dit med barn. Så gillade jag att gå ut och äta tapas på uteserveringar i min lilla stad Alcobendas 13 km norr om Madrid. Dit hittade nog inte en enda turist (finns ju inte direkt något för turister att se där heller) och stämningen var verkligen avslappnad.

Nadia sa...

Therese: Ja, visst är Plaza Mayor fint. Att titta på. Eller ta en promenad runt. Men knappast för att sätta sig ned och äta. Jag håller med dig om att turistmenyerna på restaurangerna inte direkt bidrar till att ge ett genuint, spanskt intryck av platsen. Det känns snarare lite småtråkigt och väldigt turistigt.
I Alcobendas har jag ju aldrig varit men kan tänka mig att det är minst lika trevligt eller trevligare :)

Pumita: Vid plaza santa ana ligger en av mina favoritbarer i Madrid, inredd helt i hawaiistil. Får se om jag får tillfälle att uppsöka den under min snabbresa

Anna Malaga sa...

Hâller med.

Bandini sa...

Du har tur också. Det finns flera svenskar som bor i Madrid och bloggar om Madrid. Varför bor jag inte i Madrid och äter tapas och promenerar i Plaza Mayor?
sånt är livet.Tyvärr

Lycka till i Madrid.

Hälsning

Anonym sa...

Om man läser texten så inser man att den handlar om att det är på Plaza Mayor man känner tydligast att Madrid är hela den spansktalande världens centrum, och att det är därför platsen hyllas (inte för de dyra tapasen) och i detta kan man bara instämma.

Nadia sa...

Anna: Finns säkert många finare och trevligare tapasställen i Malaga med kan jag tänka mig.

Bandini: Ja, jag brukar fråga mig själv samma sak med jämna mellanrum. "Varför bor jag inte i Madrid och äter tapas och promenerar i Plaza Mayor?" men Sverige duger bra det med.

Anonym: Själv tycker jag det framgår tydligt att artikelförfattaren anser att just Plaza Mayor är en ypperlig plats att slå sig ned vid, och det kan jag verkligen inte instämma i. Finns som jag skrivit, många bättre val. Men det kan man ju ha delade åsikter om.

Anonym sa...

Så sant så sant! Dessutom är paellan frusen här och inte riktigt lagad...kanske inte överallt med på en hel del ställen.