6.10.07

Pinochet i spanskspråkiga tidningar

Om arresteringen av familjen Pinochet står det inte mycket i svenska tidningar. Svenska Dagbladet publicerade häromdagen en artikel men utöver det tycks nyheten inte vara intressant nog för att få någon större uppmärksamhet.
Vill man veta mer om fallet får man istället kolla in den chilenska dagstidningen El Mercurio, eller ännu hellre; spanska El País som idag har en intressant artikel om hur familjen Pinochet köpte hörlurar, klockor och kostymer med allmäna medel.

3 kommentarer:

Lena sa...

Hejsan,

ja det var ju roligt så långt det räckte!!! Det finns två andra tidningar där jag läser mina "Chile nyheter", La Tercera och El mostrador. De är mer till vänstern jämfört med El Mercurio.

Ha det bra,
Lena

Anonym sa...

Hola! skulle lägga till lenas förslag på tidningar, La nacion som är regeringens tidning, men det finns veckotidningar som är bra, El siglo, Punto final, The clinic!

El Mercurio är chiles sämsta tidning, under militärregimen ignorerade den allt som höll på att hända i landet.Korta notiser där de mördade personer oftast dödades i "enfrentamientos" det betyder ungefär "i strid", det var allt de skrev om de mördade människorna..

Nadia sa...

Lena: Ja, man skall som bekant inte ropa hej förrän man kommit över bäcken ;) Familjen Pinochet tycks ha fler liv än en katt.

Vladi: Ja, jag är medveten om att El Mercurio är stockkonservativ, men jag gillar deras internetsida. Tycker den är den bästa, givetvis är det viktigt att ha i åtanke att tidningen ibland "väljer bort" vissa nyheter som man finner i andra medier.

The Clinic är rolig, köpte den själv under de månader jag var i Chile. Även the clinic har ju förstås en hemsida som jag brukar titta in på ibland men det är ju inte en renodlad dagstidning.