4.12.07

El rastro

Bild från Wikipedia

På söndagar och helgdagar kan man i Madrid roa sig med att besöka El Rastro, en stor marknad belägen mellan Plaza Mayor, La latina och Puerta de Toledo. Marknaden som pågår från nio på morgonen till klockan tre på eftermiddagen fylls efter den första timmen snabbt med folk. Anländer man fram emot förmiddagen är det bästa man kan göra att se till att vässa armbågarna ordentligt och inte vara folkskygg, för lemmeltåget av besökare tycks vara oändligt och sniglar sig plågsamt sakta fram mellan de många stånden.

Själv undvek jag under den tid jag bodde i Madrid gärna El Rastro just på grund av den outhärdliga trängseln, förra helgen gjorde jag emellertid annorlunda. För begränsar sig ens vistelse i Spaniens huvudstad enbart till en helg känns det nästintill som ett obligatoriskt utflyktsmål att besöka Madrids största loppmarknad. Ordet loppmarknad känns lite missvisande då det får de flesta att associera till begagnade föremål eller kanske rentav skräp som säljs för en billig spottsyver. Men det mesta som säljs i stånden på El Rastro är faktiskt nya ting, huruvida det är skräp eller ej är upp till besökaren att bedöma. Bland otaliga stånd står barnkläder, smycken, strumpor, cd-skivor, souvenirer, blommor, böcker, husgeråd och förstås en massa krimskrams och mycket mer att finna. För egen del fyndade jag ett par vackra sjalar för 2 euros styck och strumpor för 1 euro.
Den stora fördelen med El Rastro är priserna som på de flesta föremål är lägre eller mycket lägre än priset för samma produkter på annat håll. Och trängseln till trots, visst är det något speciellt med att ströva längs gatorna en kylig vintermorgon och inventera utbudet i de små stånden längs vägen medan solens strålar som fortfarande för med sig ett uns av värme filtrerar sig ned mellan husväggarna.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har varit i Madrid ett antal gånger men jag har faktiskt aldrib varit på El Rastro. Klarar inte av trängseln. Och på nåt sätt jag fått uppfattningen om att det är för mycket krimskrams. Det är inte värre än att jag kan ändra mig så man vet aldrig. En vacker jag kanske står där och gör fynd. ;)

Thérèse sa...

Jag tycker nog att Rastro i Madrid är ett överskattat nöje men jag har varit där ganska många gånger också. Köpte en del köksgrejer billigt när jag var nyinflyttad. Fast jag tycker det är väldigt mycket krimskrams och "turitsgrejer" som tröjor där det står Madrid och sånt. Det är kul folkliv och är man på humör kan det vara roligt att gå en sväng och sen sätta sig på en av barerna och fika eller äta några tapas.

Nadia sa...

Pumita: Det ÄR mkt krimskrans, såklart. Men vad är väl en marknad utan krimskrams? :) Dessutom kan man faktiskt hitta många, riktigt fina grejer. Så jag tycker nog ändå att det är värt ett besök. Om man går tidigt på morgonen brukar det bara vara uthärdligt mkt folk.

Therese: Ja, eftersom de står med i de flesta turistguider som ett "måste" kan jag nog hålla med om att det på sätt och vis är lite överskattat. Tycker dock fortfarande att det finns mkt som inte är skräp till riktiga fyndpriser. Och kvarteren runt omkring är mysiga.

Anonym sa...

Får man stå och sälja smycken på Rastron i Madrid?