1.12.07

Spanska barnkläder

Något som aldrig upphör att fascinera mig är spanjorernas förkärlek för att klä sina små som vore de gubbar och tanter i miniatyrupplaga.
I Spanien tycks man inte välja kläder till sina barn efter hur slitstarkt, tåligt eller lekvänligt ett plagg är. Istället är det av vikt att de små liven är så prydligt klädda som möjligt, allt för att ge en air av flärd, elegans, rikedom och klass. Skitsamma att treåringens lackskor, plisserade kjol och knästrumpor kanske inte lämpar sig så väl att bygga slott i sandlådan med, viktigare är ju att den lilla ser ut och uppför sig som en mindre kopia av mamma.
Pojkarna å sin sida ser även de ut som små gubbar hämtade ur de första årtiondena av förra seklet. Gärna iklädda små dufflar i murriga eller dystra färger, hängslen och varför inte en pullover över den stärkta vita skjortan. Klädmodet för människor som knappt är en tvärhand höga kunde inte skilja sig mer från svenska halksockar, sjuttiotalsmönstrade barnkläder eller H&M:s färgglada kollektioner.
Vad är det egentligen som driver spanska föräldrar att klä upp sina barn som om de skulle på finkalas när de i själva verket bara tar en promenad i parken?

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Ha ha håller helt med dig. Till mina barns skolor i Madrid kom barnen i små kappor och lackskor och paraply när det regnade. Inte så praktiskt och långt från regnställ och gummistövlar som svenska barn har. Fast i Madrid var dom inte ute och lekte när det regnade och det är ganska få regniga dagar.

HM är ganska populärt i Madrid. Det finns flera stora butiker och alltid fullt av folk. I Sevilla bodde jag mittemot en mindre barnklädesaffär som sålde små sjömanskostymer , kavajer och slipsar. Mycket rent förskräckligt att sätta på barn för en svensk.

Nadia sa...

Visst är det märkligt? Känns som man klär barnen lite mer för de vuxnas skull istället för att välja kläder som passar att leka i.

H&M är poupulärt, men det är knappast där spanjorerna köper sina barnkläder. Går man in på El corte ingles barnavdelning hittar man sjömanskostymer, kavajer och slipsar i massor :)

Thérèse sa...

Ha ha , jag tyckte det var skönt att HM fanns i Madrid när jag bodde där så jag slapp handla på El Corte Ingles barnavdelning. Tror mina barn skulle protestera väldigt högljutt om jag skulle försöka få på dom slipsar och sjömanskostymer.

Nadia sa...

Så du klädde inte ut dina barn till små spanjorer? Slips och sjömanskostym kan väl vara okej till finkalaset men det känns lite spejsat till vardags.
Hade varit kul att se ungar här komma till dagis i lackskor och duffel :)