30.12.07

Gott nytt år!

Torre Entel i Santiago sär stadens största fyrverkeriskådespel utspelas.

Så är då ännu ett år nästan tillända. Under december månad har jag varit osedvanligt impoduktiv då det gäller bloggandet. Inspirationen har sinat i större strömmar än vanligt vilket ännu en gång har fått mig att fundera över bloggens fortlevnad, kanske är det dags för begravning snart?
Liksom Therese tycker jag att det var lättare att hitta saker att skriva om då jag befann mig långt hemifrån och allting föreföll mig nytt och annorlunda. Hemma i vardagen går alltför lite tid åt till att filosofera över omvärlden, allting går på rutin och likt ett trött lokomotiv kör man på i samma gamla spår som vanligt.

Att skriva om Chile känns allt mer inaktuellt och avlägset. Det var nu ett halvår sedan jag lämnade landet, men i själva verket känns det som om det var evigheter sedan jag befann mig i Santiago. Nyårsnatten förra året beskådade jag de fyrverkerier som varje år avfyras från telefoniföretaget Entels torn som högrest sträcker sig upp i skyn och kan ses från stora delar av Santiago. Torre Entel som tornet kallas är en i dagsljus ganska ful byggnad från vilken man sedan 1992 har skjutit upp Santiagos mest påkostade fyrverkeriskådespel.
Ännu större och mer färgsprakande fyrverkeriskådespel kan i Chile beskådas i någon av kuststäderna Viña del Mar, Valparaíso eller Rancagua. Förra året genomförde man i dessa tre städer som är belägna på kort avstånd ifrån varandra en gemensam fyrverkerishow som sades vara den bästa i Chile och kanske till och med i hela Sydamerika. Tyvärr var jag inte på plats själv för att kunna verifiera detta påstående men av vänner och bekanta som var där fick jag höra att det var en helt extraordinär upplevelse.

Årets nyårsfirande kommer för min del inte att innebära något vilt partajande, och egentligen är detta inget som jag kommer att sakna. Liksom Lisa har även jag en liten hund som avskyr raketer och själv är jag i ärlighetens namn också rätt skotträdd.
Jag har svårt att förstå hur man som privatperson kan bränna tusenlappar på att avfyra fyrverkerier som bara är en fest för ögat i ett par sekunder under en natt. Om jag hade fått bestämma hade raket- och fyrverkeriförsäljningen liksom uppskjutandet varit mer reglerat. Nu skjuts det hejvilt åt alla håll och kanter av människor som kanske fått i sig lite för mycket sprit och som utgör en fara både för sig själva och för andra. I Chile är det om jag inte misminner mig förbjudet för privatpersoner att fyra av raketer, istället annordnas större skådespel av företag likt det i Entel tornet.
Till nyår hoppas jag få uppleva en relativt lugn kväll med en inte alltför rädd hund. I vad som förmodligen blir årets sista inlägg vill jag förstås passa på att önska er bloggläsare ett Gott nytt år, kanske hörs vi igen 2008!

Skuggan av Torre Entel avtecknar sig i en byggnad.

5 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Hoppas att de skärper lagstiftningen så att privatpersoner inte får skjuta fyrverkerier. Och smällare är helt onödiga.

Hoppas att det går bra för våra hundar och att du får ett gott nytt år!

Pumita sa...

Wow, vilka bilder! Jag återkommer till dig för att få fler tips när jag har bokat biljetten till Santiago! ;)

Håller med Lisa! Det är inte många saker jag tycker så illa om som smällare och fyrverkerier runt jul och nyår. Det enda som ska smälla då är champagnekorkarna! Ha ett Gott Nytt och våga bara inte lägga ner bloggen! ;)

Thérèse sa...

Gott nytt år!

Gillade verkligen den första bilden med dom snöklädda bergen i bakgrunden. Hoppas det blir lugnt och skönt för dig och hunden imorgon. Jag tycker stora fyrverkerier än vackra att titta på men jag har också haft en skotträdd hund och tillbringat flera nyårsaftnar med att lugna ner honom. Inte kul.

Nadia sa...

Lisa: Det hoppas och tror jag med, tills dess får man försöka underlätta för hundarna bäst det går.

Pumita: Äran för bilderna kan jag tyvärr inte ta åt mig själv, dom hittade jag på Wikipedia men glömde skriva det(fy på mig!)

Och visst har du rätt i att det enda som skall smälla på nyår är champagnekorkar, smällare som inte är vackra att se på och dessutom inte skapar annat än oljud känns tämligen meningslösa.

Therese: Tack!
Jag tycker naturligtvis också att större fyrverkerier är vackra att titta på, just därför tycker jag att endast fyrverkerier under mer organiserade former borde tillåtas.

Pumita sa...

Ja, men sånt händer! Det kan du ta som komplimang för jag märkte ingen skillnad mot dina. ;)
Ha det gött!