9.12.07

La suma de los días


Jag hade nästan givit upp förhoppningarna om att någonsin få läsa en underhållande och välskriven bok av Isabel Allende igen, för Allende är en ojämn och opålitlig författarinna som i sina bästa stunder uppvisar en berättarteknik som påminner om Latinamerikas främsta författare för att därefter dala till en nivå som har mer gemensamt med snabbköpens harlequinromaner än med García Márquez.
I senaste boken, La suma de los días är Allende i sitt essä. Och när Allende är som bäst är hon rolig, underhållande och definitivt läsvärd.
La suma de los días tar vid där den självbiografiska Paula av samma författarinna slutar. I Paula fick läsarna följa Isabel Allendes vakan vid den porfyrisjuka dotterns dödsbädd, den senaste boken är författad som ett brev till Paula i vilket Isabel Allende berättar om tiden som förflutit sedan dotterns död. Hon berättar om sin många gånger kaosartade vardag, livet i Kalifornien och de många dramer som utspelas i Allendes stora familj med skilsmässor, otrohet och dödsfall.
La suma de los días är framförallt ett familjeporträtt och ett på intet sätt förskönat sådant vilket känns ganska befriande. Allende visar upp sin familj sådan som den är, med fel och brister som många utav nutidens familjer delar.
La suma de los días finns ännu inte på svenska men är en relativt lättläst bok som man bör klara av att läsa även om man inte anser sig vara någon mästare på spanska.

10 kommentarer:

Pumita sa...

Den måste jag bara läsa! Ska kolla var jag kan hitta den på nätet till en billig penning. ;)

Nadia sa...

Läsa den tycker jag absolut att du skall göra, den är inget mästerverk men helt klart bra och läsvärd.

It´s all about me sa...

kan inte annat än hålla med dig om Isabel Allende. Därför tackar jag för tipsen och ska försöka få tag på boken! Typiskt att jag inte hade mer plats för att köpa böcker nu när jag var i Barcelona...

Thérèse sa...

Låter spännande , blir lite sugen på att läsa den. När man läser Paula märker man ju att Isabel Allendes familj är ganska speciell , många mer eller mindre udda karaktärer. Jag tycker det du skriver i slutet , att man inte behöver vara någon mästare på spanska för att läsa den , gäller alla Isabel Allendes böcker. Bra böcker att börja med om man inte tidigare har läst på spanska. Fast det har jag sagt förut

Pumita sa...

GOD JUL OCH GOTT NYTT BOKÅR! ;)

Nadia sa...

Annaluna: Om du gillade Paula kommer du nog gilla den här med!

Therese: Ja, hon verkar sannerligen ha en speciell familj och det jag gillar med boken är att de framstår som rätt vanliga, med fel och brister.

Pumita: Tack:)

Bandini sa...

Gott Nytt år!!!

Sara sa...

Jag håller med dig om Allende; hon är ganska ojämn. Jag har inte läst någonting sedan boken hon skrev om Chile, som var jättebra. Nu får jag vänta tills den här kommer på svenska!

Nadia sa...

Bandini: Detsamma, detsamma!

Sara: Ojämn är bara Allendes förnamn. Men jag tyckte liksom du mycket bra om chileboken, den var både rolig och underhållande. Och det är också hennes senaste.

la linda sa...

jag älskar isabel allende, men visst är det som du säger att hon ár "ojämn" i sitt författande. ska genast kolla upp denna bok, fnac nästa :) gott nytt år!!