9.4.09

Dulce de leche - inte riktigt min grej


Jag skulle gissa att omkring hälften av alla sötsaker som går att köpa i detta land innehåller dulce de leche. Dulce de leche görs av kokad, kondenserad mjölk och har en tjock, kolaliknande konsistens. I den här delen av världen älskar man det och speciellt populära är de kakliknande alfajores.
Jag tycker mest att dulce de leche förstör allt som kommer i dess väg och gör det oätligt sött. För utöver sötman så smakar dulce de leche egentligen inget särskilt.
Nej, tacka vet jag Alghrens bilar och turkisk peppar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

hallå!Hittade din blog via Saras betrakelser.Jätte spännande blogg!Och jag håller verkligen med att Dulce de Leche förstör all smak,har fått smaka alla sorters när jag bodde i Argentina...nu kan jag inte ens känna lukten!!
Nu ska jag ta och läsa vidare på din blogg!!!

Nadia sa...

Hej Mandy!
Hoppas du trivs har och kommer tillbaka for fler besok!
Skall kolla in din blogg ocksa.

Lisa Christensen sa...

Har aldrig smakat, men det där med kondenserad mjölk verkar poppis utomlands.

Nadia sa...

Ja, jag har ocksa noterat att kondenserad mjolk ar populart utanfor Svearike. Riktigt varfor har jag dock aldrig begripit :)

Joao Fogde sa...

Jag haller med dig! Dulce de Leche eller Doce de leite som de kallar det i Brasilien forstor det mesta i sin vag. Men maste dock saga att en god Alfajor med dulce aldrig slar fel med sin cortado.

Nadia sa...

Joao: Ja, godsaker till kaffet är ju aldrig fel! :) Riktigt starkt kaffe passar dessutom bra ihop med något sött som neutraliserar den bittra smaken.
men jag föredrar nog mörk choklad till kaffet ändå.

Veronica sa...

Dulce de leche som är så underbart! Jag vet inte hur många alfajores jag åt när jag var i Chile för 3 år sedan. Jag köpte flera stycken att ta med mig hem till Sverige, men till min stora förtret glömde jag dem i kylen i Almue... En kompis kom hem från en långresa i central- och sydamerika för ett tag sedan, hon hade med sig en burk. Mums!

Anonym sa...

vi är vad vi äter och med det menar jag att vi formas av vad vi upplever som barn i mångt och mycket, jag älskar manjar och dulce de leche men tycker att svenska bakelser är för gräddiga trots att jag bott här i över 10 år! tack för en mycket intressant och välskriven blogg!

Anonym sa...

varfor inte:)