2.4.09

Min vegetariska kyckling


Igår gick jag förbi snabbköpet och passade på att kolla in vad de hade i salladsdisken. "Vegetarisk sallad", stod det med stora bokstäver på en plastlåda innehållandes sallad, tomater, ägg och kyckling.
Att man är något så konstigt och märkligt som vegetarian kan vara svårt för folk att förstå på den här sidan halvklotet. Att någon frivilligt skulle tacka nej till en rejäl bit kött och väldoftande asados övergår många chilenares förstånd.
Vill man beställa vegetarisk kost på en restaurang är det för säkerhets skull bäst att understryka att inte heller fågel eller fisk bör finnas på tallriken som serveras.
För rättvisans skull bör det kanske påpekas att det inte bara är i Chile människor i allmänhet tycks ha svårigheter med att begripa vad det innebär att vara vegetarian. Jag har faktiskt varit med om både en och två svenskar som varit mycket nogranna med att påpeka att de är vegetarianer för att sedan glatt lassa i sig kyckling.

Jag äter ytterst sällan något kött överhuvudtaget och när jag gör det så blir det oftast kyckling. Jag blev lite inspirerad av gårdagens vegetariska kycklingsallad och lagade därför till en "vegetarisk" kyckling i ugnen.
Gott blev det i alla fall.

"Vegetarisk" kyckling i ugn

8 kycklingklubbor
potatis
morot
paprika
gul- och rödlök
timjan
basilika
rosmarin
1/2 dl olivolja
saft av 1 citron
3 vitlöksklyftor
1 msk soja
1 tsk salt
svartpeppar

Blanda samman marinaden av soja, olja, citronsaft, vitlök samt kryddor. Dra av skinnet på kycklingklubborna, häll marinaden i en plastpåse, lägg i kycklingklubborna och knyt om. Låt gärna kycklingen marineras under natten i kylskåpet.
Skiva lök, potatis, paprika samt andra överblivna grönsaker som finns i hushållet grovt. Lägg dem i en ugnssäker form, häll ett par droppar olivolja över och salta och peppra. Lägg därefter i kycklingklubborna, sätt ugnen på 200 grader och låt formen stå i ugnen ca 40 minuter eller tills maten fått färg.
Lika enkelt som det är gott!

11 kommentarer:

Pumita sa...

Garanterat glasfri, eller? Nej, det är inget skämt, bara en undran. I dessa dagar är jag glad över att jag inte äter kyckling...

Vet inte om du har läst om det men det har hittats massor med glasbitar i kyckling i affärer och till och med i skolmat i olika delar av Sverige. Idag läste jag om att det även finns i falukorv. Läskigt!

Anonym sa...

Jaa, "vegetarianer" som äter både fisk och kyckling ställer till det väldigt mycket för oss som inte gör det, iaf i Sverige.

Var i Chile i början av året i ca tre veckor (är vegan). Tror jag och min pojkvän åt protein fyra-fem gånger, resten av dagarna sallad med strips. Dock ska restaurangen ha cred för att iaf kunna fixa fram en riktig sallad med en massa ingredienser, här hemma verkar det vara stört omöjligt med anledningen av att det inte är så gott då. hm.

Sara sa...

Det där har jag funderat över i frankrike också där det inte är en självklarhet att det finns vegoalternativ... och jag känner inga franska vegetarianer, däremot massor med svenska!

Thérèse sa...

Jag har också träffat på svenskar som kallar sig vegetarianer fast dom äter kyckling , fisk och vilt. Jag har själv både serverats fisk och kyckling när jag sagt att jag är vegetarian. Visst får man kalla sig vad man vill men jag och många andra som är vegetarianer skulle nog uppskatta och fisk- och kyckling-ätarna slutade kalla sig det så inte folk och restauranger försökte servera oss det. Definitionen av en vegetarian är ju dessutom en person som varken äter kött , fisk eller kyckling.

Jag kan tänka mig att vegetarianer är ganska ovanliga i hela Sydamerika. Under min tid i Spanien träffade jag aldrig på någon spansk vegetarian men heller aldrig någon spanjor som ifrågasatte mitt val att vara vegetarian. I Sverige är det gott om både vegetarianer och folk som ifrågasätter ens val att inte äta kött , fisk och kyckling.

Anna sa...

Hahahah! Trevlig påsk, kram Anna

Nadia sa...

Pumita: Jag laser dagligen flera svenska kvalls- och dagstidningar pa natet. Fast jag tankte naturligtvis inte pa det jag hade last nar jag skrev inlagget ;)

Om jag vore i Sverige hade jag ocksa hallt mig langt ifran kycklingsdisken.
Enligt det senaste jag har last har man ju tom hittat glas i glass fran Coop.

Anonym: Jag tycker det ar valdigt markligt det dar med att kalla sig for vegetarian fastan man ater kyckling och/eller fisk. Forstar liksom inte varfor man har ett behov av att ge sig sjalv den etiketten nar man inte a r vegetarian. I Chile kan man ju skylla pa okunskap, det finns inte sa manga vegetarianer. Darfor ar det inte sa konstigt att folk inte har koll pa vad en vegetarian ater/inte ater. Men i Sverige?! Nej, dar kan man knappast skylla pa att man inte vet vad en vegetarian ar.

Therese: Jag tycker ocksa att folk som ater kott (oavsett om det ar fisk, fagel eller bambis sysslingar) kan sluta kalla sig vegetarianer. Skulle vara himla intressant att veta varfor man kallar sig vegetarian nar man ater fisk t.ex. Nasta gang jag moter en fagelatande "vegetarian" skall jag passa pa att fraga.

Anna: Tack detsamma!

It´s all about me sa...

Alltså, 1) jag påverkas inte av glasbitarna...glasbitar i kyckling kan man se, tillsatser, kemikalier och annan skit i maten kan man INTE se. Jag har lite svårt att förstå denna enorma skräck för att typ 10 pers hittat glas, men okej...

2) Jag äter inte "carne roja", men jag äter fisk, fågel och skaldjur. Jag äter djur som lägger ägg helt enkelt, inte de andra. bland kan jag för enkelhetsns skull säga att jag är veg för att slippa förklara vad jag äter och inte. När jag slutade med rött kött fattade svenskar inte ens vad rött kött var liksom.

4) I Spanien tycker de att griskött är vegetariskt, det är väl inte kött? :D

It´s all about me sa...

Åh, jag kollade upp det! Semi-vegetarian ska man säga om man äter fisk och fågel oxå :D

Nadia sa...

It´s all about me: Du har saklart ratt, det finns mkt annat som inte ar sarskilt halsosamt som vi gladeligen satter i oss utan att blinka.
MEN, glasbitar i maten later inte alls mysigt. Glasbitar kan ju dessutom vara ganska sma och svara att fa syn pa. Sa jag hade nog lagt min kycklingkonsumtion pa hyllan anda ett tag.

Anngaende det har med att kalla sig for vegetarian fast man ater fagel eller fisk. Jag tankte att det kanske ar for enkelhetsskull som en del fagel- och fiskatare kallar sig for vegetarianer, for att slippa forklara sig liksom.
Samtidigt har jag stor forstaelse for de vegetarianer som tycker att det blir lite jobbigt nar man inte haller strikt pa begreppen eftersom folk i allmanhet da far en felaktig forstaelse for vad ordet vegetarian betyder.

Semi-vegetarian har jag aldrig hort talas om men det tycker jag var ett ganska bra och passande ord. :)Tack for forklaringen.

Pumita sa...

Jag kan inte påstå att mitt köpbeteende har förändrats pga glaslarm, inte än iaf, men det är onekligen olustigt att tänka tanken om en glasbit i halsen. Risken är förstås minimal men den finns... så länge det finns såna idioter "därute".

Nadia sa...

Jag brukar inte heller hetsa upp mig över sådana här "larmrapporter" a la Aftonbladet. MEN jag tror ändå att när jag väl står där på ICA och har flera andra alternativ än kyckling att välja mellan. Ja, då tar jag nog ngt annat.
Så även om man inte hetsar upp sig och inte bestämmer sig för att aldrig mer äta kyckling tror jag mångas köpbetende förändras omedvetet.