30.11.07

Tre dygn i Madrid

Madrids paradgata Gran Vía

Mina tre dygn i Madrid blev intensiva då jag försökte hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Vädret var som det brukar vara under decembermånad i den spanska huvudstaden relativt kallt. De svenskar ombord på Ryan Airplanet som hade lämnat vinterjackan hemma till förmån för tunnare kläder ångrade sig nog bittert. Speciellt under natten mellan lördag och söndag förra helgen då isande kalla vindar svepte över stan samtidigt som kvicksilvret i termometern inte orkade krypa särskilt många steg över nollgraderssträcket.

Lördagsmorgonen, min första heldag efter ankomsten inledde jag med bokshopping på Fnac vid tunnelbanestationen Callao på C/ Preciados, 28. Som affär är Fnac egentligen inte särskilt spännande men då det gäller böcker, cd-skivor och filmer är de billigast och har dessutom ett ganska stort utbud. Som bokaffär är la Casa del libro på Gran Vía svårslagen och definitivt mer spännande, den är enormt stor och alla sorters litteratur går att finna här.

På lördagskvällen var det förstås tapas som gällde i sällskap med goda vänner. Vår barrunda påbörjades på bar hawaiiano vid Plaza de Santa Ana. Det är en av mina absoluta favoritbarer i Madrid, här serveras ljuvliga drinkar i keramikformar föreställandes cocosnötter, rykande vulkaner eller sköldpaddor. Baren är helt och hållet inredd enligt hawaiitemat, på översta våningen flyger kvittrande färggranna kanariefåglar fritt medan man bekvämt kan luta sig tillbaka i grottliknande utformingar på nedre våningen. Drinkarna, speciellt cocosdrinken är ljuvligt god och att man är ytterst generös med tapasen till drickan gör förstås inte saken sämre (även om de tapas som serveras inte är de traditionella spanska).
Alla kvinnliga besökare får en nejlika och ett färglatt plasthalsband, de manliga får tyvärr ingenting men bar hawaiiano är definitivt värt ett besök om man har vägarna förbi Madrid.

Resterna som blev kvar efter en runda på Hawaiibaren.

Till och med en tur till Pradomuséet hann jag med under mitt besök i Madrid, på söndagarna är det gratis inträde ett par timmar innan stängningsdags och som väntat stod det förstås en lång ringlande kö av människor utanför muséets portar. Köerna till trots anser jag att Pradomuséet är väl värt ett besök. Den nya tillbyggnaden som öppnades för en eller ett par månader sedan är verkligen vacker från insidan och får tavlorna att komma till sin rätt.
Speciellt berörd blev jag av ett par Velazqueztavlor som föreställde en abnormt fet sexårig flicka, dvärgar och människor med olika fysiska eller mentala handikapp. Tydligen var det brukligt för det spanska hovet under denna tidsepok att för nöjes skull hålla sig med en samling människor som förmodligen inte hade mycket annat till val än att finna sig i sitt öde.


Banco de España, en vacker byggnad som nyligen lär ha köpts upp av el ayuntamiento.

Jag har förresten en väninna som efter att ha varit i Madrid i sommras beklagade sig över att det var så svårt att hitta glass. Tydligen missade hon kedjan Palazzo som serverar riktigt god glass både på Gran Vía och vid Puerta del sol.

Vid tunnelbanestationen Moncloa.

5 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Kul att läsa! Attans att vi missade Hawaii-baren. Det fâr bli nästa gâng...
Vilken lustig julbelysning pâ Gran Via, eller hur? Det sâg ut som trasor och vi funderade över hur de skulle se ut när de var upplysta.

Pumita sa...

Vilken härlig långhelg!
Håller med dig om att Fnac inte är världens roligaste bokhandel men böckerna är rätt billiga iaf. Casa del Libro är min favorit.

Nadia sa...

Anna: Nej! Vilken miss! Men det lär ju komma fler tillfällen att besöka hawaiibaren i madrid :)

Ja, julbelysningen var inte så snygg i dagsljus men faktiskt helt ok då den var tänd under dygnets mörka timmar. Mönstret i figurerna framtädde på ett sätt som var estetiskt tilltalande, kanske inte så traditionellt men fint ändå.

Pumita: Ja, tänk om man kunde åka till Madrid var och varannan helg, det hade varit något det! :)

casa del libro är helt klart min favorit också, speciellt den på Gran Vía. Hur stor som helst, där går det att tillbringa många timmar.

Thérèse sa...

Fina bilder och jag blir som vanligt sugen på en resa till Madrid. Jag gillar också Casa del Libro på Gran Via en underbar bokaffär.
Var du på Museo de America? Fint museum som ligger nära Moncloa.

Nadia sa...

Att skapa lite madridsug är bra, bara det inte blir för mycket för då blir det jobbigt. :)

Var inte på museo de america men har varit där flera gånger tidigare och håller med om att det är ett fint museum.