19.11.06

Pisco sour


I fredags avslutade jag min penicillinkur vilket jag naturligtvis kande mig tvungen att fira. Och i Chile finns inget battre satt att fira pa an genom att skala med Pisco sour. Pisco sour ar en drink gjord huvudsakligen pa saft fran farska citroner och pisco. Dryckens ursprung tvistar de larde om. I Chile havdar man (naturligtvis) att dess ursprung ar chilenskt medan grannlandet Peru menar att piscon ar peruansk.
Fadern till den chilenska varianten lar ha varit en brittisk invandrare vid namn Elliot Stubb som i den bar dar han arbetade borjade tillreda pisco med citronsaft fran den chilenska regionen Pica. Till en borjan kallades drinken for gringo sour, gick darefter over till att bara kallas for sour och spreds snabbt i landet.

Pisco sour ar i Chile omattligt popular och serveras pa alla barer och restauranger. Utover pisco och citronsaft inehaller drinken aven en hel del socker samt aggvita for att skapa en skummig yta.
Pisco sour har snabbt blivit min favoritdrink har i Chile och ar nagot som alla som far tilfalle och mojlighet borde testa.
Vill man prova pa Pisco sour hemma i Sverige gar det att fa tag pa pisco pa Systembolaget. Den enda sorts pisco som finns ar dock en peruansk som enligt vad jag har hort inte smakar sarskilt bra. Ar man nyfiken pa hur pisco smakar och vill testa att tillreda en hemma, finns ett recept ur Icakuriren har.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Det låter supergott! Men att chilenare skulle tycka att en peruansk pisco är god...
Skojar du? ;)

Anna Malaga sa...

Den har jag bâde druckit och gjort! Dessutom är den ju nyttig - du fâr med nästan hela kostcirkeln, hahaha
SkÂl! ;-)

Linda sa...

Min mamma var 3 veckor i Chile förra våren, och hade med sig hem... en flaska Pisco sour. Jag brukar inte gilla den typen av alkohol, men fastnade direkt! :)

Nadia sa...

Pumans dotter;
Pisco ar hur gott som helst, nastan for gott!
Piscosorten som saljs pa systemet saljs aven har for en billig penning men hor till den samre sorten. Fast jag misstanker ocksa att aversionen chilenarna kanner mot just denna piscon kanske har mer med ursprunget att gora..

Anna; Hur blev den? Var fann du receptet?

Linda; Jag ar inte heller mycket for sliskiga drinkar egentligen men piscon ar annorlunda. Den ar frasch och jag gillar citronsmaken. Den godaste piscon ar dock inte den som kops pa flaska utan den som man tillreder sjalv ;)

Anonym sa...

Evidentemente que Chile nunca ha tenido un trago de nivel internacional y da pena que algunas personas quieran divulgar falacias en el internet eso solo demuestra la Ignorancia de estos zopencos chilenos el Pisco es peruano y punto

Anonym sa...

exacto !! el pisco es peruano!!

Anonym sa...

mierda el pisco es chileno la ignorancia son los peruando