23.6.08

Borstmannen

Läste hos Nina i Costa Rica om en bil som på morgonen kör förbi och låter alla högt och ljudligt få veta att nu kan man komma och köpa ägg.

På den gata där jag bodde i Chile hade vi en borstman. En gammal skraltig gubbe som sålde sopborstar och ett par dagar i veckan gick förbi och ropade "escoooooba, una escooooba, escoooooba, una escoooba"(Booooooorste, en booooooorste) i all oändlighet.
Jag undrade alltid hur han lyckades försörja sig på att med nasal och entonig röst sälja sopborstar. Hur många sopborstar gör man av med under en vecka egentligen?

I Chile är det fortfarande många som är syselssatta inom den informella sektorn. De har arbeten som genererar små inkomster och sysslar oftast med försäljning av småkrafs. Inte minst märks detta när man åker kollektivt. På var och varannan busshålplats stiger människor av och på för att sälja kortlekar, pennor eller ark med klistermärken för 100 pesos styck (cirka 1,50kr).
Hur alla dessa människor lyckas hanka sig fram och överleva på sina arbeten är för mig något av en gåta.

6 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Bussarna i Chile var verkligen en upplevelse! Nu har jag ju inte varit där på 14 år... men då kunde folk komma upp och berätta världens sämsta skämt och sedan traska runt i bussen med öppen hand och oftast var folk ändå givmilda och gav en (om än väldigt liten) slant.

Thérèse sa...

Den informella sektorn är extremt stor i vissa länder och man undrar hur folk hankar sig fram. Troligen klarar sig många inte särskilt bra men har inget annat val. Speciellt i Guatemala och Venezuela upplevde jag det som att otroligt många jobbade med att sälja saker på gatan och för dom flesta gick det väl inte så bra för konkurrensen var otroligt stor.

Nadia sa...

Grancanariamamman: Sedan kollektivtrafikessystemet gjordes om i santiago är det inte längre lika många försäljare ombord på bussarna vilket jag tycker är synd. Som du säger har ju folk rätt underhållande historier att berätta ibland!

Therese: För mig är det en gåta att folk kan överleva på att sälja klistermärken. Men som du säger klarar de sig antagligen inte särskilt bra.

It´s all about me sa...

märkte inte förrän idag att du är tillbaka i bloggandet! Trevlig överraskning! :) Nu ligger jag efter i läsandet, och vilken tur att jag har ett sommarjobb med massor av surf-tid på... :)

grancanariamamman sa...

Jag saknar dina inlägg! Kollar varje dag och det tar så lång tid mellan dem! Nu har jag utmanat dig på min blogg iallafall...

Nadia sa...

Annaluna:
Ja, jag är tillbaka om än väldigt sporadiskt ;)

Grananariamamman:
Ja, jag vet, jag är alldeles för dålig på att uppdatera men jag ska kika in på din blogg med en gång!