25.4.07

Kokate



Min forsta dag i Cusco inleddes med en stor kopp kokate sa som brukligt. Kokabladen sags oka syresupptagningsformagan och hjalper darmed till att lindra soroche(hojdsjuka) som orsakas av syrebristen pa hoga hojder. Cusco ligger pa ca 3400 meters hojd over havet varfor sannolikheten ar stor att en tillfallig besokare som flugit till staden drabbas av soroche som kan yttra sig pa olika satt. Vanligt ar att man far huvudvark, mar illa, kraks och kanner sig yr. I varsta fall (mindre sallsynt) kan hojdsjuka leda till doden da symptomen inte uppmarksammas, den drabbade vilar eller tar sig till lagre hojd. Sjalv har jag de fa ganger jag vistats pa hoga hojder bara drabbats lindrigt och sa aven denna gang. Min huvudvark gick over framemot kvallen. Huruvida det berodde pa det manga koppar kokate som jag drack, eller de tabletter mot hojdsjukehuvudvark som jag kopte pa apoteket vet jag inte.
Smaken pa kokatet var forresten over forvantan, paminner faktiskt lite om gront te och ar riktigt gott.

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Ser precis ut som lagerblad tycker jag. Låter ju spännande. Jag har aldrig provat men jag vill gärna åka till Cuzco och La Paz och då lär det väl bli en kopp eller två. Jag tycker om grönt te så då borde cocate gå ner . Herba mate , en annan sydamerikansk dryck har jag dock lite svårt för eller jag tycker inte det är något särskilt. Kanske är jag för ovan. Har provat ett par gånger men det har inte gett mersmak.

Anonym sa...

Mmm, mate de coca ar ratt gott!

Jag drabbades av allvarlig hojdsjuka senast jag var i de dar trakterna (Titicacasjon) och lag och kraktes och hade feber och diarré i ett dygn tills jag var tvungen att ta mig ner pa lagre hojd for jag var sa uttorkad att de ville lagga in mig med dropp pa sjukhuset... Ingen kul upplevelse alls!

Pumita sa...

Neej, jag kan inte tycka att det är gott, men rätt effektivt! Jag tog ju aldrig tabletter utan drack bara te. Det råder delade meningar om det där med att ta tabletter. Här i Sverige skriver de inte ut dem alls (jag fick inga iaf) utan säger att man ska ta sig till lägre höjd så fort som möjligt.

It´s all about me sa...

Jag drog dit helt utan förberedelser, och jag åkte upp på 5000m.ö.h utan att känna av speciellt mycket;) Jag kanske var andina i ett tidigare liv! :) Däremot, i Machu Picchu var det väldigt jobbigt att gå högst upp..kändes som jag vägde 150 kilo och aldrig hade sprungit i hela mitt liv!

Tycker oxå om koka-thé, det påminner mig om mate!!! Annars går det ju rött bra att bara tugga bladen oxå, för skojs skull.

När en släkting från Bolivia kom hit för första gången hade han med sig massa kokablad och blev tagen i tullen...

Linda sa...

Det ser nääästan ut som någonting man skulle kunna äta i Japan! ;D

Nadia sa...

Therese: Tycker definitivt att du borde prova pa en kopp kokate eller tva ;) Jag gillar inte heller yerba mate (som bara smakar gras) men kokate ar faktiskt gott.

Vida Latina: Usch, later inte kul. Har hort talas om folk som blivit riktigt daliga av att vistas pa hoga hojder sjalv har jag tack och lov sluppit att uppleva nagra allvarligare besvar.

Pumans dotter: Vet inte om det ar effektivt, men gott ar det ju! ;)
Tabletterna ar val (sa vitt jag forstatt) endast till for att lindra de mindre allvarliga symptom som hojdsjuka kan orsaka. For att gora tillvaron mer behaglig helt enkelt. Jag hade tex varldens huvudvark som forsvann efter att jag tagit en tablett (och tva koppar kokate)

Annaluna: Tyckte nog att ett enda trappsteg i Cusco de forsta dagarna kandes som att bestiga ett berg. Machu Picchu ligger ju daremot pa lagre hojd an Cusco sa dar hoppas jag kunna kanna mig som en riktig atlet :)

Linda: Blir du sugen pa att smaka? :)

Thérèse sa...

Jag har inte varit på så här höga höjder men på 2800-2900 och faktiskt inte känt något. Kanske går det en gräns där. Det lär också vara inviduellt hur mycket man känner. Fast åker jag till Sydamerika måste jag självklart prova cocate oavsett höjd

Nadia sa...

Skulle vara intressant att veta var gransen gar men hur mycket eller lite man kanner av ar definitivt individuellt,och sjalvklart skall man prova kokate!