23.4.07

Museo de la nación

Något man inte får missa vid ett besök i Lima är Mueseo de la Nación, Perus nationalmuseum där keramikföremål, smycken och andra precolombianska föremål visas upp på fyra våningsplan. Då Peru är känt för att ha varit inkakulturens högsäte skulle man kunna tro att museets huvudsakliga utställnigsobjekt är just föremål från denna tidsepok men den största delen av museets yta upptas av de mindre kända kulturer som existerade samtidigt eller innan inkaväldet bredde ut sig över stora delar Sydamerika.
Med tillhörande texter som berättar om de olika föremålen (för det mesta på både spanska och engelska) kan besökaren vandra utefter en tidslinje genom sekel efter sekel av peruansk historia. Objekten som uppvisas är ibland slagna i spillror och ibland förvånansvärt välbehållna. Nedan följer bilder på ett par av de ting som kan beskådas, tyvärr gör bilderna dem inte alltid rättvisa.




Utställningsobjekt från Museo de la nacion, 200 f. Kr - 300 f. Kr



Mumifierat huvud, Nasca

Om jag inte minns fel tillhör även detta föremål Nacsakulturen.


Guldföremålen återfanns i en grav i valle de Jequetepe som plundrades 1988. Föremålen fördes ut ur Peru på icke laglig väg och återbördades inte till landet förrän år 2006.




Begravningssmycken

Begravningsmask

5 kommentarer:

Linda sa...

Du är utmanad! :)

It´s all about me sa...

jag är SÅ impad av inkas och andra kulturer från den tiden..mer mer mer!!! Ps. bilder från Macuh Picchu i min senaste blogg:) Kommer du iväg dit??

Nadia sa...

Linda: Lovar att ta en titt pa utmaningen sa snart jag landat i Santiago igen.

Anna: Visst ar det imponerande?! Sa oerhort haftigt. Till MP bar det av imorgon bitti, ser verkligen fram emot det.
Skall kika in pa din blogg!

Thérèse sa...

Spännande , ett museum jag verkligen skulle vilja besöka. Kul att det finns så mycket från andra mer okända epoker än inka också. Kul med bilder också

Nadia sa...

Det var val vart ett besok och intradet var inte sarskilt dyrt (till skillnad fran manga andra turistattraktioner i Peru). JAg tyckte ocksa att det var spannande att se foremal fran andra kulturer utover inka for inka har jag snart (nastan) fatt en overdos av :)