18.4.07

Miraflores

Miraflores ar namnet pa en av Limas 43 stadsdelar. Belaget vid havet och med utsikt over en lang, inbjudande strandremsa ar det inte svart att forsta varfor Miraflores ar ett av Limas popularare distrikt. Gatorna langs med en av de storre gatorna Avenida José Larco ar kantade av allt fran exklusiva botiquer till outlet affarer. Sjalv blev jag sarskilt fortjust i La quinta dar man saljer markesklader tillverkade i Peru till ett mycket formanligt pris. Kruxet ar forstas att plaggen ar defekta, hur defekta de ar varierar. Jag hittade T-shirtar med stora hal i som forstas ar oanvandbara for fem soles (10 kr), T-shirtar som saknade tryck for samma summa och T-shirtar som inte hade nagra synbara fel. Jag passade pa att storhandla och kopte Calvin Klein T-shirtar for 30 kronor, trosor for 3 kronor styck, en hog med strumpor och en massa annat som jag egentligen inte behovde.


Lima ar fullt av vackra byggnader, pa bilden syns Palacio municipal.

Kyrka i Miraflores

Stranden i Miraflores. Bilden ar tagen vid ett kopcenter som ligger vackert till med utsikt overhavet.

Men det basta med Lima ar anda narheten till havet. Har behover man inte ha tillgang till bil for att kunna ta sig till en badvanlig strand. Malecon heter strandremsan vid vilken celebriteter som den peruanske forfattaren Mario Vargas Llosa har lagenheter med havsutsikt. Bilden ar tagen vid ett shoppingcenter som ligger en bit ovanfor stranden.

2 kommentarer:

Pumita sa...

"Närheten till havet" får mig att tänka på när jag mellanlandade i Lima för några år sedan. Jag har nog aldrig flugit så nära havsytan någon gång. Det kändes som om vi skulle doppa vingarna vilken sekund som helst. Sedan flög vi precis över hustaken innan landning.

De måste älska blommor i Latinamerika eftersom "varje huvudstad" har sin egen Miraflores. ;)

Nadia sa...

Lima ar vackert, vart ett besok i sig sjalv. Synd att sa manga missar det och drar vidare till Cusco direkt.