11.4.07

Ny Allende roman


Jag är mycket skeptiskt inställd till den chilenska författarinnan Isabel Allende vars böcker allt som oftast gör mig djupt besviken. Många gånger har jag i veckor gått och väntat och trånat efter en ny titel som då jag har den i min hand till min stora förtrytelse visar sig vara något av en chilensk harlequinroman.
Då jag inte gillar att bli förådd och sviken av böcker och författare som har funnit en plats i mitt hjärta, så har jag lovat mig själv att i fortsättningen ignorera varje nyutkommen Isabel Allende bok och inte låtsas om dess existens. Men kanske får jag omvärdera min syn på Chiles mest välkända författarinna. Den senaste romanen som skrivits av Allende, Inés del alma mia skall tydligen vara något i klass med författarinnans tidiga storverk Andarnas hus. Jag har förvisso inte hunnit inhandla och läsa boken själv, men mina källor är pålitliga chilenska vänner med god litteratursmak som sällan misstar sig.
Inés del Alma mia är en historisk roman om en spanjorska som följer efter sin make till den nya världen (Sydamerika) i sökandet efter El dorado. Väl på plats i Peru finner Inés inte sin make, men däremot Pedro de Valdivia, en av Chiles conquistadorer. Tillsammans med denne kastas hon in i ett episkt äventyr som för henne till Chile där spanjorerna möter ett hårt motstånd från mapucheindianerna och stöter på fler motgångar än de hade räknat med.
Romanen skall tydligen vara både underhållande samt lärorik för den som är intresserad av Chiles historia. Efter att ha hört mina chilenska vänners lovord om boken har jag blivit grymt lässugen och hoppas på att kunna avlägga en rapport på bloggen så snart jag har fått tag på boken.

Inés del alma mia utges på svenska i maj 2007 under namnet Inés, min själs älskade.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag tycker Isabel Allende är mycket ojämn författare. Andarnas hur , Paula , Eva Luna och Cuentos de Eva Luna gillar jag men det mesta andra hon skrivit har gjort mig besviken. Hon är dock hyfsat lättläst och det var henne jag började läsa när jagbörjade läsa böker på spanska. Just novellsamlingen Centos de Eva Luna skulle jag rekommendra någon som aldrig läst böcker på spanska men vill försöka.

Nadia sa...

Kan inte annat än att instämma i allt du säger. Hon förtjänar nästan ett pris för sin förmåga att stundtals vara utmärkt för att därefter övergå till att suga rejält. Världens mest ojämna författare kanske? Men att hon är lättläst har du helt klart rätt i. Gillar också Paula och Andarnas husm, nu när mina förväntingar är uptrissade hoppas jagverkligen att Ines visar sig vara en ny Andarnas Hus.

It´s all about me sa...

jag håller oxå med...har läst en del och vet inte riktigt vad jag tycker. Däremot trodde jag inte att denna bok var ny! Eller så blandar jag ihop den med någon annan...jag tycker Ödets dotter och den efter var BRA, Eva Luna ok, men på det stora hela finns det bra mycket bättre sydamerikanska författare. Ingen slår Gabriel Garcia Marquez! Sen har jag hört av många att Julio Cortazars "rayuela" skall vara den bästa ever. Den står fortfarande i bokhyllan, men den dag ska jag läsa den...har du läst den?

Nadia sa...

På spanska är boken inte så jätteny, fast i och för sig är omslaget förvillande likt flera av de senare Allenderomanerna. Jag tycker också att det finns bra många bättre sydamerikanska författare, Garcia marquez och Vargas Llosa hör till mina favoriter. Rayuela har jag faktiskt hemma men på svenska, började läsa den men tyckte att den var lite skum och lade ner den. Men det kanske är dags att pröva något av Cortazar snart igen.