9.4.07

Palta


Något av det absolut bästa med Chile är tillgången (och priset!) på frukt och grönt. Här har man råd att unna sig sådan lyx som färskpressad apelsin- eller grapefuktsjuice till frukosten varje dag utan att gräva djupa hål i plånboken. För mig som älskar avokado men inte köper det särskilt ofta är Chile näst intill ett paradis. För en 12 kronor får man ett tiotal härligt mogna avokados som smälter i munnen. Det finns en uppsjö av olika varianter att välja mellan, i olika storlekar och färger. I Chile kallas avokado för palta. Den aubergineliknande grönsaken på bilden går under namnet "palta chilena" medans den ljusgröna kallas för "palta hass".

11 kommentarer:

Pumita sa...

Jag kan inte leva utan palta! Men får i bästa fall 4 st för 12 kr. De är ofta chilenska som finns i min affär (eller från Israel men dom köper jag inte). De heter förresten så i Bolivia också. Första gången jag såg en jättestor avokado där höll jag på att storkna! Den vägde nog runt 1kg.

Nadia sa...

Visst ar det gott med avokado! Och det hor definitivt till de ting jag kommer sakna mest nar jag lamnar Chile.

It´s all about me sa...

Ja, för mig är avokado också palta! (aguacate, jeje) I Bolivia köpte vi också sådär onormalt stora, goda för absolut INGENTING. Och 1spänn för färskpressad apelsinjuice framför ögonen på en..inklusive "YAPA!!" (refill) Buenos Aires var rena, rama rånet jämfört...hursomhelst, köper jag alltid avokado i Sverige med (två för 10), har oftast som pålägg på mackor..Yum...

It´s all about me sa...

dock var palta chilena något nytt för mig!! Är berenjena en annan grönsak då, eller kallas berenjenan helt enkelt för palta chilena i Chile?? Frukt och grönt är väldigt komplicerat, heter så olika i alla länder... på Puerto Rico, som mest är "min" spanska är tex alla söta bananer guineos och apelsin är china (som på arabiska oxå!)

Nadia sa...

Avokado är verkligen hur gott som helst, jag brukar också köpa två för tio hemma. Annars blir det för dyrt ;) Tyvärr är ju smaken oftast inte ens i närheten av hur god den är här.

Berenjena(aubergine) är en annan grönsak. Det som ser ut som berenjenas på bilden är avokado. om än med lustig form och färg.

It´s all about me sa...

ja, paltas chilenas ser verkligen ut som berenjenas!! Fan vad nyfiken jag blir på att smaka!

Förövrigt lärde jag mig idag att cebolla verdeo heter sallads-lök på svenska! :) Kassörskan frågade mig och jag visste bara på spanska..eeeh...

Nadia sa...

De smakade faktiskt (lite till min besvikelse) bara vanlig avokado. Med sådan färg och form hade man ju väntat sig något extraordinärt :)

Patricia sa...

Muuums!!!!

Nadia sa...

Men goda var dom i alla fall! ;)

Bengt Daniel sa...

Hej!
Det är inte den ljusa avokadon som är "palta hass" utan den mörka, och den aubergineliknande, är inget annat än aubergine!

Nadia sa...

Hej!
Måste tyvärr säga att du har fel Bengt Daniel, jag köpte, fotograferade och åt avokadorna själv och har därmed koll på vilken sort det är och att alla dessutom är avokado trots att en sort ser ut som aubergine.