18.4.07

I Lima

Inte ett dygn har förflutit sedan jag landade i Lima men jag har redan konstaterat att Perus huvudstad är en kaotisk, härligt oorganiserad och oerhört fascinerande plats. Lima är kanske inte en lika turistvänlig stad som Santiago, men den är mer äkta och rakt på sak. Här finns ingen finputsad yta som under ett tunt skikt skickligt döljer stadens skavanker. Det hektiska och mindre fördelaktiga Lima är svårt att undvika.

I Lima bor jag granne med den amerikanska ambassaden, bättre än på det finaste hotell hemma hos en peruansk vän. Modern till min vän är hemmafru och verkar ägna dagarna åt att få massage och shoppa, faktum är att hennes fritidsaktiviteter upptar så mycket tid att familjen anser sig vara i behov av två hembiträden trots att barnen är utflugna. Men jag skall inte klaga, mig går det verkligen ingen nöd på. Att bli serverad ett glas med nypressad papayajuice just som man bänkat sig för att intaga frukosten är verkligen inte fel. Fast juicen smakar inte riktigt lika gott som om man hade gjort den själv då den serveras av Alicia som knappt ser ut att ha fyllt 17.

Några kort har jag ännu inte hunnit ta då dagen mest har ägnats åt att köpa billiga silversmycken, piratkopierade DVD-filmer (tre för tio spänn!) och CD-skivor. I väntan på att min peruanske vän skall komma hem från jobbet passar jag på att blogga och skänker en tanke till de peruanska pisco sours som jag tänkt dricka ikväll.
Jag hoppas kunna komma med en mer utförlig rapport med tillhörande bilder under de närmaste dagarna.

11 kommentarer:

Anonym sa...

va härligt det låter. vill bara lämna ett avtryck och berätta att jag med stort intresse följer din resa och blogg, intressant och välskriven.

Anna Malaga sa...

Jag hänger pâ! ...fast jag fâr pressa min trâkiga apelsinjuice själv ;-)

Linda sa...

Härligt att du är iväg igen och delger dina intryck! Att läsa om Peru känns speciellt spännande eftersom min bästa vän flyttade dit för 2 veckor sedan. Ska försöka hitta billiga biljetter dit inom ett år, om det går. Vad betalade du, om man får fråga? :)

It´s all about me sa...

jag är avis!!!

Är du förresten spanskspråkig från början??

Nadia sa...

Becca; Hej och valkommen! Alltid kul att fa respons och veta att nagon har noje av det man skriver. (Mamma verkar ha trottnat pa att folja min resa via bloggen ;)

Anna; Som sagt, hoppas kunna ta manga fina bilder och uppleva saker som ar varda att aterberattas har pa bloggen.

Linda: Peru har alltid kannts som en haftigt resemal. Hoppas kunna gora dig annu lite mer inspirerad till att gora den dar resan ;)

Annaluna: Ha,ha...langtar du redan tillbaka?
Och som svar pa fragan; ja, hyfsat. Min pappa ar fran Colombia och jag blev tvingad att ga pa hemspraksundervisning nar jag gick i skolan. Det var inte populart da men nu far jag ju medge att jag har haft lite nytta av det.

Lisa Christensen sa...

Åh, så spännande! Hoppas att du får en bra vistelse i Peru. Jag blir sugen på att åka till Sydamerika när jag läser din blogg...

Anonym sa...

Jag har ägnat alltför mycket tid åt mitt på sistone att jag inte varit här på länge. Fy på mig! Vad spännande det verkar, vad bra du verkar bo för tillfället! Jag har en del att ta igen här på bloggen nu...

Pumita sa...

När bär det av till MP? Tycker inte alls att man "måste" vandra inkaleden. Det är en enastående upplevelse i alla fall.

Dessutom får du antagligen tävla ikapp med en "chasqui" när du åker buss nedåt mot Aguas Calientes.

Ser framemot bilderna från Lima!

Nadia sa...

Lisa: Kul att hora att min blogg skapar ressug, det ar ju det basta som finns ;)
Skall kika in pa din blogg ocksa.

Johanna: Ar ju en trogen lasare av din blogg sa jag vet att du har haft fullt upp med ditt, sa ar det ibland!
Har haft det alldeles underbart i Lima men nu ar jag i Cusco.

Pumans dotter; Kommer bara att vara i Cusco i 4 dagar sa jag har tankt att se efter om jag lyckas ta mig ivag till MP i overmorgon...
Tycker egentligen heller inte att man "maste" ga inkaleden. Verkar bara jobbigt och sjalvplageri har alrig varit min melodi :)

It´s all about me sa...

aha! Därav ditt fina bruna öga på pres-bilden! :)

Nadia sa...

Ha,ha...Tack!