2.9.07

Otrevliga spanjorer, trevliga chilenare

En fördel med att vistas i Chile jämfört med t.ex. Spanien där jag också har bott i längre perioder är att man slipper bli lätt irriterad eller ibland till och med fly förbannad i tid och otid. För är det något som spanjorer är duktiga på så är det att vara otrevliga. Kanske är det egentligen en kulturell definitionsfråga, för det som jag som svensk uppfattar som otrevlighet kan av spanjorer lika väl uppfattas som uppriktighet eller ett enkelt sätt på vilket man ventilerar sina känslor.
Vad är det då som gör spanjorer så otrevligt? Jo, spanjorer har en förmåga att vara brutalt uppriktiga och säga precis vad de tycker och tänker rätt ut i luften utan ta den minsta hänsyn till hur agressionsobjektet kan tänkas reagera, eller om personen i fråga blir ledsen över den hagelskur av tillmälen och okvädningsord som nedfaller över honom/henne. Ofta blev jag både förvånad, arg och ledsen då jag blev vittne till eller själv råkade befinna mig i situationer där jag blev utsatt för den spanska uppriktigheten. Ett konkret exempel som jag minns extra väl är den gång jag stod i kö i en mataffär. Det var en vardag vid sjutiden då spanjorerna slutat jobbet och det ofta är extra mycket folk i affärerna. Längst fram i kön stod en äldre man som hade svårt att röra sig och tog en väldig tid på sig då han radade upp sina varor på rullbandet. Då mannen skulle betala tappade han sin plånbok och mynten rullade ut över golvet i affären. När han långsamt och med svårighet böjde sig ner för att plocka upp mynten började någon längre bak i kön högljutt oja sig och stöna över vilken tid det tog. Snart instämde fler personer i kön och började högt beklaga sig över mannens långsamhet och hur bråttom de hade. Själv blev jag stum och trodde knappt att det var sant. Bristen på empati som de köande uppvisade gjorde mig ledsen och jag funderade på om de skulle reagerat likadant om de gällde en egen anhörig.

Ibland tog jag upp ämnet spanjorers otrevlighet med någon spansk vän som nog höll med om att folk kunde vara alltför uppriktiga och okänsliga men samtidigt menade att man som spanjor inte tar lika illa upp.
Var det något som jag aldrig kunde vänja mig vid eller acceptera var det just denna typ av ofta omotiverad ilska och irritation som man inte gjorde något för att dölja. Som tur var blev jag själv snabbt mycket duktig på att fälla dräpande kommentarer så fort det behövdes och slapp på så sätt att gå hem och vara arg eller upprörd resten av dagen över att jag hållit tyst när jag egentligen velat säga mitt hjärtas mening.
Sist jag blev riktigt irriterad var när mitt flyg med destination Madrid just hade landat. En kostymklädd herre i 50-årsåldern öppnade luckan över sätena för att ta ut sin väska varpå ett stort paket som var mitt faller ur luckan. Mannen tittar på min inslagna present som faller till golvet men gör inte en ansats till att ta upp det. Jag som genast blir irriterad över vad jag i den stunden uppfattar som den typiskt spanska nonchalansen fäller en sur kommentar om att paketet faktiskt är mitt och hur svårt kan det vara att plocka upp det från golvet istället för att låta det ligga kvar i gången där folk kan trampa på det? Mannen som (kors i taket) uppenbarligen blir lite skamsen plockar faktiskt upp mitt paket och ber om ursäkt.

Inte en enda gång i Chile råkade jag ut för sådana här incidenter. Faktum är att jag tror att chilenarna är alltför artiga, vänliga och blyga för att prestera något liknande. Jag har väldigt svårt att tänka mig att scenariot med den äldre mannen i snabbköpet skulle kunna utspelas i Chile.
I Chile är det inte socialt accepterat att ohämmat spy galla över okända människor på samma sätt som det ibland tycks vara i Spanien. Det är märkligt, för egentligen är ju egenskapen att våga säga vad man tänker och tycker eftersträvansvärd, men (inser jag efter mina år i Spanien) definitivt inte i alla lägen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig! Jag är född i Sverige och aldrig varit i Chile. Mina föräldrar kom under 70 talet strax efter kuppen. Jag känner mig rätt så Chilensk av mig men jag passar nog inte in.Många av mina vänner tycker nog att jag är mer Chilenare än dem. Jag både spelar och dansar Chilensk folkmusik.

Anledning till kommentaren är att det är intressant hur du målar upp Chile. Får mig att inse att jag måste åka dit..
Jag har precis kommit hem från en Spanien resa som jag bara älskade, men upplevde inte det som du. Det är det närmsta mitt land jag kommit och älskar den spanien jag levt i..

PS: Jag tror nog att vi Chilenare är lite tystare och har mindre attityd än Los Españoles..

Lycka till

Thérèse sa...

Jag måste protestera lite men bara lite... Jag tycker att spanjorer är ganska artiga MEN också lite burdusa ibland. Jag tycker precis som du att det ibland kan vara chockerande hu man i Spanien kan ohämmat spy galla över okända människor och att spanjorer ibland kan bli väldigt arga eller åtminstone åta väldigt arga. Efter ett tag i Spanien insåg jag att jag också var tvungen att bli arg och vara bitsk och otrevlig ibland om jag ville få något gjort. Som när vi hade problem med internet och ja ringde Telefonica upprepade gånger och vänligt bad om hjälp hände inget men när jag till slut blev arg och otrevlig och skällde löstes problemet. Jag tycker det är obehagligt att bråka och skälla på det sätt jag ibland kände mig tvungen att göra i Spanien.
Samtidigt tycker jag att människor ibland är väldigt mycket mer artiga än i Sverige men det kanske är alla titlar och niandet som gör ett sånt intryck för jag skulle inte kalla svenskar oartiga.
Intressant jämförelse mellan chiliensk och spansk mentalitet. Jag kan ju inte säga så mycket om Chile för där har jag aldrig varit. Mitt intryck av att ha umgåtts mycket med spansktalande människor är att chilienare anses som lite blyga och tystlåtna men om det verkligen stämmer vet jag egentligen inte.
Oj det här blev långt och svamligt...

Anna Malaga sa...

Protest! ;-)
Det är nog Madridleñosar du menar... andaluserna lindar in det mesta, de ár hetsiga men inte otrevliga tycker jag.
Mâte nog skriva om det ocksâ...

Johan T sa...

Nu har jag inte varit så mycket i Spanien, så jag vet inte om det du skriver stämmer eller inte. Men av min erfarenhet av spanjorer utomlands, i Latinamerika, så kan jag nog hålla med lite... Fast om de är representativa kan jag ju inte säga, för det är ganska få individer :)
Skulle jag drista mig till en generalisering på mina väldigt lösa grunder så håller jag nog med Anna Malaga om att andaluser är lite mer fina i kanten än madrileños.
Det är ju en sak att säga vad man tycker, och en annan sak HUR man säger det... Exemplet med gubben i affären låter ju helt barrockt, då det rörde sig om en gammal man som säkert inte ville vara långsam, men inte hade så mycket val.

Johan T sa...

ah, skulle lägga till bara att jag uppfattar det här i Peru som snarast motsatsen till vad du beskriver: många är så artiga att man aldrig har en aning vad de egentligen tycker. Det har jag iallafall märkt av kan vara ett problem i mitt jobb.

Nadia sa...

Rodrigo: Hej! Kul att du upskattar att läsa om mina subjektiva intryck av Chile.

Jag gillar både Spanien och Chile, vissa sakersom är bättre i det ena landet är sämre i det andra och tvärtom. OCh jag åker gärna tillbaka till bägge länderna, Chile är både vackert och annorlunda men visst har du rätt i att spanjorer förmodligen har lite mer attityd än chilenare ;)

Therese: Håller med i allt du säger. Jag tycker också att spanjorer kan vara bra mycket artigare än svenskar fast just i det här fallet valde jag att fokusera på det spanska särdraget otrevlighet ;)
I Chile är folk minst lika artiga elelr artigare än i Spanien men de är aldrig så fruktansvärt ohyfsade som spanjorer (i mitt tycke) faktiskt kan vara.
Själv har jag inga problem med att bli arg,är som sagt bra på att fälla dräpande kommentarer tillbaka men ibland blev jag bara såååå trött på spanjorernas taskiga attityd och att jämt och ständigt behöva gå runt och vara lite småirriterad eller arg. Hade flera svenska vänner som också reagerade över att spanjorerna kunde vara så otrevliga, här hemma är vi ju oftast lite mer timida och försiktiga.

Anna Malaga: Att jag blir emotsagd är bara bra :)
Om andaluser vet jag inte mkt eftersom jag bara har bott i Barcelona och Madrid. Kanske får jag göraen studieresa till Andalusien för att undersöka om det är ngn skillnad ;)

Sukha:givetvis generaliserar jag men det måste man ju också få göra ibland;) Exemplet med gubben är bara ett exempel och jag blev vittne till eller råkade ut för liknande incidenter lite för ofta för att bara vifta bort dem...

Självklart kan det vara nästan lika jobbigt med folk som är fööör artiga. Instämmer i det du har att säga om Peru. Folk som på npågot sätt befinner sig i ett underläge anstränger sig ofta till det yttersta för att vara till lags vilket jag tycker är lite sorgligt. Kanske är det sundare att skrika ut sitt missnöje som spanjorer gör.

Anonym sa...

I Chile vågar ingen tycka någonting och allting är alltid bra, aldrig några probelem REGIO!! Vilket antagligen beror på att chilenare är konflikträdda och så ointresserade av några andra än sig själva!

Anonym sa...

Kan bara hålla med.Spanjorerna har ett oförtjänt gott rykte.Det stämmer kanske om man bara åker till Solkusten eller Kanarieholmarna.Där vill dom ju åt din dricks....
I Madrid vägrade man servera mig(Jag är blond lång svensk) på en sån här typiskt spansk bar med en massa grisben(rökt skinka) hängande i taket.Alla servitörer ignorerade mig och resten av gubbarna i baren blängde ilsket på mig.Detta var mitt på Gran Via och jag talar flytande spanska.

I Barcelona har folk sagt åt mig på catalanska ,när jag tex stått och väntat på en buss."Stick!Åk hem din jävel!"

Lite kul är det när någon liten spanjor,med dåliga kunskaper i fysik,(minus 70 kilo) försöker att trängas(i motsatt färdriktning) i tunnlarna mellan tunnelbanestationerna,och går rakt emot mig och förväntar sig att jag ska flytta på mig.(Jag är 1.90 och väger 100 kilo.)Det brukar sluta med att denne lillputte går in i mig, flyger iväg som en vante,och därefter svär en lång harang(om min morsa blabla)

Anonym sa...

ääh föfan, vadå chilenare som är konflikträdda osv, de är dem itne kan jag säga. Där nere demonsterar dem, protestera för det minsta lilla och har många många konflikter varjedag med snuten där nere. Det man alltid får höra om Chile, chilenare är att dem jämt är super trevliga. Många säger saker som " troligen dem trevligaste människorna på jorden" Sen kan det ju bero på vart du hänger runt, är du vid ett rikt område så kan du få vara med om taskigheter. Men på andra sidan, huuur trevligt som helst. konflikrädda..omg..de var det bajsigaste jag hört på länge. O du som va chilenare o född i svberige o närmaste landet du varit i spanien..herregud..k du dansar o hela grejen. Men lär dig lite mer om landet. Sitt ner o prata me din Morfar, farfar ska du se =) även historik. Spanien är inte enns närheten av Chile, du mixar o tänekr dig att det är nice på grunv av att det är under en semester och där spelar pengar roll. I Chile kan du leva på knappast nått..

Anonym sa...

ojjj, det du berättar är som att jämföra en mås och en stockholmare...i Dalarna skulle inte vara så ovanligt att någon frågar dig "ursäkta mig förlåt att jag stör dig, skulle du kunna säga mig hur mycket är klockan?" vilket egentligen detta skulle aldrig någonsing hända i "stor staden Stockholm" du åker till Madrid en storstad med 5,2 miljoner invånare och världens stressade ställe la gran via...och förmodligen hamnade på en "gubb-café" där gubbarna snackar fotboll och politik [det är sådana caféer som har serrano skinka hängande där" och är inte bara att du är lång och invandrare du är en tjej i en gubb-ställe...nja jag undrar om du har förstått det hela. Händelsen med gubben som köar är mer storstads relaterade tycker jag men undrar om han ville ha hjälp eller om du förståt vad som hände egentligen där eller? jag tycker att du gör rätt att dra paralleler med andra länder Chile som kanske har samma problematik där [folk från La Quinta de Vergara" är mycket mer stressade och ego än folk ifrån norra delen av landet]

Anonym sa...

hej Nadia! du säger att du var i Barcelona och folk sade åt dig att dra "bara när du var i busshållplatsen"??? jag har jobbat i Barcelona i tre år [vi svenskar är fruktansvärt okunniga måste jag passa på att säga, jag hade ingen aning att det finns 4 språk i Spanien! katalanska talas av 12 miljoner ju!] jag har aldrig någonsing hört det du hört, jag pratar bara spanska och dessa underbara och trevliga katalaner har alltid pratat spanska med mig och haft hänsyn att förstå mig, vilket det skulle vara svårt i Stockholm om man inte kan svenska ordentligt, försök bara att prata med dialekt i Stockholm och det märks hur folk stirrar, på att inte tala hur livsfarligt det är att åka rulltrappa i stan! folk tittar inte dessa människor bara knuffar dig även om du är 1,90 och kvinna, i Spanien har killarna en hel annan syn på tjejerna än hemma tycker jag.