15.9.07

Recension

Nu har jag sett Svarta nejlikan på bio och kan konstatera att jag förmodligen inte hade gått miste om något om jag hade valt bort biobesöket. Svarta nejlikan är ingen höjdare och ger en ganska klichéaktig bild av filmens hjälte Harald Edelstam och Chile. Dialogen är mestadels på engelska med undantag för ett par ord på spanska som utbyts chilenare emellan här och där. Själv störde jag mig något enormt på att svenskarna i filmen även talar engelska med varandra då de är ensamma, känns oerhört krystat och drar ner betyget ytterligare ett par steg.
Någon historisk bakgrundsbild till varför militärkuppen skedde ges inte, bortsett från i förtexterna där skeendet slarvigt och i korta drag hastas förbi i en väldig fart. Om man inte är hyfsat väl insatt i Chiles historia blir filmen säkerligen rätt osammanhängande.
Nej, är man intresserad av händelserna kring och efter militärkuppen är den chilenska filmen Machuca mycket mer sevärd och oerhört mycket bättre.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Såg filmen igår och är benägen att hålla med dig till en viss del. Helt kass var den inte, men jag hade väntat mig mer. Tycker ändå att det kan vara "nyttigt" att se den för att väcka folks intresse så att de i bästa fall vill ta reda på mer och kanske får en mer nyanserad bild.

Thérèse sa...

Vet du om man kan få tag i Machuca i Sverige? Jag har aldrig hört talas om filmen men den vore kul att se om det går att hyra eller köpa den någonstans. Helst hyra.

Anonym sa...

Håller helt med dig om Machuca, otroligt bra film! Rekommenderas till alla!

Nadia sa...

Therese: Jag hyr så sällan film så jag har dålig koll på filmutbudet i svenska videobutiker. Efter att ha googlat lite kan jag dock säga att filmen finns på lovefilm.se, och jag kan tänka mig att den går att få tag på i mer välsorterade videobutiker.

Vida Latina: Ja, den känns verklighetstrogen, realistisk och funkar bra som en kortfattad historielektion.

Anonym sa...

Hej på er!
Tar mig friheten att skriva här, jag är chilenare och har filmen, Machuca, fast inte med svenska subtitles. Ni kan maila mig om ni vill, så kan ni få låna eller helt enkelt "få" den på något sätt. Den är verkligen bra. Svarta nejlikan förväntade jag mig mer av, mer om Chile, även ifall den ska handla i huvudsak om Harald.

Nadia- Eres Chilena? estas en chile en este momento? Las fotos que tienes de Valparaiso estan bien lindas! Yo estuve en Chile este invierno y saque fotos, una de ellas es casi identica a la tuya de la casa azul.

Nadia sa...

Hej Vladi! Schysst erbjudande, vad snällt av dig. Hade jag inte själv sett Machuca hade jag nappat!

Jag tillbringade lite mer än ett halvår i Chile och är inte chilenska, så jag ser nog på Chile ganska mkt genom ett "svenskt filter". Nu börjar jag dock längta tillbaka lite då och då så smått, blir nog fler chileresor i framtiden.
Och visst är fotona från Valparaiso fina, men så finns det ju gott om fina motiv att fotografera i Valparaiso också.

Anonym sa...

Hej igen!
Jo självklart kan jag erbjuda det! Det är en bra film. Ju fler som ser den desto bättre! min mail är vladde@pensando.se om någon är intresserad.

Vad roligt att du tycker om Chile. Jag har en hat-kärlek relation till mitt land. Älskar det samtidigt som jag avskyr de sociala orättvisorna.

Valparaiso är en väldigt vacker stad, det finns mycket att fotografera där, bland alla kullar och små gator uppe i bergen.

Själv är jag från Santiago, men är förtjust i en hel annan stad än de här två, Antofagasta. Mäktig. Vid kusten men ändå en öken stad. Du kanske har varit där och sett "la portada"? Annars så rekommenderar jag det starkt inför din nästa resa!
Saludos!