26.10.06

Empanadas

I sondags intog jag min forsta riktigt chilenska maltid sedan min ankomst. Tyvarr tycks det ratt svart att hitta restauranger dar typisk chilensk mat serveras och da man val hittar dem ar det ju inte sakert att maltiden blir en kulinarisk upplevelse. De tycks vara lite val glada i saltkaret har och nastan all mat jag har smakat har varit lite for salt eller sa salt att den knappt gar att ata.
Undantaget ar de goda empanadasen som syns pa bilden nedan. Sma piroger som gar att kopa i olika storlekar, friterade eller ugnsbakade. De vanligaste fyllningarna ar kottfars (empanadas de pino), musslor (empanadas de marisco) och ost (empanadas de queso). Ofta blandas osten med majs, obligatoriskt ar aven att lagga i en oliv eller tva och en bit kokt agg. Eftersom empanadas ar praktisk "utflyktsmat" har jag faktiskt testat att laga det hemma, de blev riktigt goda och receptet jag anvande mig av gar att finna har och har.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Åh, vad smarrigt! *dreglar* I Bolivia äter man också mycket såna här piroger, men där kallas de salteñas.

Nadia sa...

Har provat salteñas men de smakar ratt annorlunda jamfort med empanadas. Salteñas ar nastan alltid goda, det ar inte empanadas.

Pumita sa...

På vilket sätt tycker du att de är annorlunda?

Anonym sa...

Åh, vad gott det ser ut...

Nadia sa...

Pumans dotter; Alla salteñans jag har smakat har alltid varit goda. Det verkar inte finnas sa manga olika satt att gora dem pa. Med empanadas ar det tvartom. Hur goda de ar beror forstas pa hur de ar tillagada men det tycks finnas en mangd olika satt att laga dem pa.

Johanna;De var jattegoda och billiga!

Pumita sa...

Då har jag haft tur som bara har fått goda empanadas. :)

Nadia sa...

Ha,ha. Ja, jag blev faktiskt grymt besviken. De empanadas jag smakat tidigare hade jag ju atit i Sverige. De var alla jattegoda sa nar jag kom hit forvantade jag mig forstas att de skulle vara minst lika aptitliga om inte mer ;)