27.10.06

Saker som är som i Spanien fast ändå inte

Som jag tidigare nämnt påminner mig Chile ibland om Spanien. Kanske är den största skillnaden mellan länderna chilenarna som jag finner mycket mer tillmötesgående och vänliga än spanjorer. Visserligen älskar jag Spanien, tycker inte att landet kan skiljas från sin befolkning och anser spanjorer i allmänhet vara rätt sympatiska. Men, detta måste sägas; Jag tror knappast det finns något folkslag som är lika duktigt på att snäsa av och vara otrevliga som spanjorer. Som tur är för mig som just har anlänt och ibland känner mig lite bortkommen så tycks detta otrevlighetsdrag inte återfinnas i den chilenska folksjälen. Ser man lite bortkommen ut vilket tydligen jag har gjort ibland händer det allt som oftast att folk kommer fram för att förklara vägen samtidigt som det påpekar att man bör vara försiktig och inte lita på vem som helst. Ber man om hjälp tar människor mer än gärna sig tid till att hjälpa. De chilenare jag har träffat hitills har varit oerhört gästfria. Inte sällan blir man hembjuden till bekanta som vill bjuda på god mat och vin eller bara umgås. Att samma sak skulle hända i Spanien är näst intill otänkbart. Faktum är att en av de saker jag finner märkligast i Spanien är folks ovilja att bjuda hem vänner och bekanta.
Eftersom jag har hunnit besöka en hel del chilenska hem har jag kunnat konstatera att den ohygieniska och i Sverige sedan länge utrotade heltäckningsmattan fortfarande är på modet här. Låt oss hoppas att framtiden inte bär utrymme för fler heltäckningsmattor.

Ett spanskt drag i den chilenska stadsbilden; spanska teleföretaget Telefonicas byggnad som ser ut som en mobiltelefon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen och snygg ny blogg =)
Har länge funderat på det där med spanjorer och deras sätt. Det du skriver om att dom kan vara väldigt vänliga samt VÄLDIGT otrevliga stämmer verkligen! Svårt att sätta ord på beteendet... Och lika sant är det att man ytterst sällan blir hembjuden till någon spanjor. Jag har varit här ganska länge och kan nog räkna hembesök på handens fem fingrar. Ha det så kul i Chile nu!

Nadia sa...

Visst är det skumt? och som du säger svårt att beskriva. Lite schizo liksom. De vänner som jag blev hembjuden till i Spanien var också ytterst få. Har aldrig riktigt fattat varför man inte bjuder hem folk, tycker det är rätt tråkigt och blev därför glad när jag upptäckte att det är precis tvärtom i Chile.