26.10.06

Lite om Providencia

Jag fick en fraga pa forra inlagget om varfor jag beskriver Providencia som "europeiskt" och "vasterlandskt" samt varfor jag inte tycker stadsdelen passar in i landet den ligger i. En svar och komplex fraga men jag skall forsoka svara sa gott det gar.

Att besoka Providencia efter att ha vistats i nagon annan del av Santiago ar som att komma till ett annat land. Det forsta man lagger marke till ar det yttre, har finns inga fallfardiga byggnader eller slitna renoveringsobjekt. Skyskrapor, kontorsbyggnader och shoppingcenter i mangder finns det daremot gott om. Byggnaderna skiljer sig fran dem i resten av Santiago. Skillnaden ar markant och det syns tydligt redan vid en forsta anblick att Providencia ar ett omrade for de valbestallda. Detsamma galler de boende i denna medelklassforort, de ar battre kladda och framforallt vitare i hyn an manniskor i andra delar av Santiago. Detta sammantaget far mig genast att tanka pa Madrid, Providencia skulle lika val kunna ligga i Madrid som i Santiago for inget vad det galler det yttre avslojar att dess invanare ar chilenare. De flesta chilenare ar trots allt mestiser, nagot som ar latt att konstatera bara genom att ta en promenad i centrala Santiago. I Providencia skulle jag vilja pasta att merparten av innvanarna ar attlingar till européer och om jag stotte pa nagon av dem pa en gata i Madrid skulle jag aldrig kunna gissa att de var fran Chile.
Providencia ar ett omrade som lampar sig val att visas upp som ett konkret exempel pa Chiles ekonomiska tillvaxt, problemet ar att omradet inte ar storre an att man kan promenera igenom hela stadsdelen pa en kvart. Och efter den kvarten befinner man sig aterigen i det som ar resten av Chile, ett rorigt kaos av en brokig skara manniskor, hemlosa, herrelosa hundar och intensiv trafik. Ett Chile i fler nyanser an den enda kulor som Providencia har att erbjuda.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag hade en chilesk studiekamrat, som menade att en liten grupp chilenare är självvalt "europeiska" och Spanienvänliga och ser sig själva som lite finare än resten. Vet inte själv om det är sâ.

Nadia sa...

Jag har ju inte varit har sa lange annu men jag har ocksa en stark kansla av att det ar just sa. Jag har hort chilenare har skamta om att "vi ar ju Sydamerikas engelsman".