31.10.06

Fiskmarknad och Paila marina

Liksom i de flesta kustnära städer och länder utgör fisk och skaldjur en viktig del av det chilenska köket. För egen del är jag egentligen inte särskilt förtjust i varken fisk eller skaldjur men inser att man bör ta seden dit man kommer och lära känna så många delar som möjligt av den chilenska matkulturen.
I helgen besökte jag därför fiskmarknaden i den lilla hamnstaden San Antonio där de flesta av det chilenska havets läckerheter stod att finna. Bland ivriga fiskförsäljare, en doft av saltvatten och fisk, kryssade jag mig fram mellan försäljarnas bord för att fota fisklik av alla de sorter och krälande krabbor, förmodligen fortfarande lyckligt omedvetna om det grymma öde som väntade dem.

Fiskmarknaden i hamnstaden San Antonio

Att undfly fiskförsäljarna visade sig vara svårare att än väntat. Jag som inte ens tycker om fisk var mycket nära att gå därifrån med både det ena och det andra efter att ha fått mina öron söndertjatade av ihärdiga försäljare.

Chilenska fisklik och levande krabbor

På San Antonios många restauranger belägna vid hamnen var naturligtvis fisk och skaldjur de vanligast förekommande råvarorna. Efter att ha blivit uppraggade av en servitör på gatan som lovade en sådan fantastisk utsikt att man skulle kunna se ända till Påskön, så hamnade jag och pojkvännen på en servering där vi åtminstone hade utsikt över San Antonios hamn. Jag beställde en Reyneta, samma fisk som syns på bilden ovan medan Carlos, min pojkvän, åt en Paila marina. Enligt vad jag fick berättat för mig är skaldjursgrytan Paila marina en traditionell chilensk rätt. Den skall serveras i en djup keramikskål som upphettas för att grytan bättre skall hålla värmen. Paila Marina inehåller allt möjligt jox, mest musslor men även flera olika fisksorter. För den som är intresserad av att närmare ta reda på ingredienserna finns ett recept på spanska här.

2 kommentarer:

Pumita sa...

Fisklik? Hehe, du låter ju som värsta veganen. ;) Jag byter gärna med dig. Du kan komma hem och äta köttbullar så botaniserar jag mer än gärna i alla chilenska (maritima) läckerheter.

Nadia sa...

Kotbullar har jag visserligen inte hunnit bli sugen pa annu men jag slipper garna chilenska fiskar och havskryp anda.