25.10.06

Gatuhundar

Loppiga hundar finns det gott om i Chile. De haller till lite overallt. I gathornen, under parkbankar dar de soker skydd undan solens stralar och pa trottoarerna dar de med trotta ogon ligger och betrakar de forbipasserande. Trots att hundarna ofta kan vara bade skabbiga och lortiga verkar de inte lida nagon storre nod da affarsagare langs gatorna ofta ser till att de har atminstone en vattenskal att dricka ur och ibland kanske till och med en hand torrfoder som laggs ut pa gatan vid hundens sida.
Hundarna haller sig for det mesta for sig sjalva och tycks inte bry sig sarskilt mycket om de forbipasserande. Detta till trots har man i Chile insett att de losspringande hundarna faktiskt utgor ett problem och alldeles nyligen har man borjat med att fanga in gatuhundar for att sterilisera dem och pa sa satt forsoka undvika att problemet vaxer.
Just denna hund hittade jag vilandes vid mapochoflodens strandkant.


3 kommentarer:

Pumita sa...

Usch ja, alldeles för vanlig syn.

Anonym sa...

Nu är ju jag som bekant inte särskilt förtjust varken i hundar eller katter, men det betyder inte att jag inte tycker synd om dem vid sådana här tillfällen... På samma sätt som jag mår dåligt när jag ser hemlösa människor, mår jag dåligt när jag ser hemlösa djur också. Usch.

Nadia sa...

Pumans dotter; Ja, man kan inte lata bli att tycka synd om dem. Jag gillar ju hundar och ar lite blodig av mig ;)

Johanna; Nej, jag har ju forstatt att du inte ar sa fortjust i djur. Fast visst kan man vara en manniska en da och kanna empati for djuren ;)