14.11.06

Boktips

Böcker är tyvärr dyrt i Chile. Priserna är jämförbara med de svenska vilket förstås gör litteratur mer svåråtkomligt för gemene man. Åtminstone om den inhandlas i en vanlig bokaffär. Alternativet är att köpa piratkopierade böcker av sämre kvalitet på gatan där de visserligen är billiga men ibland också saknar en sida eller två.
Jag som är mycket förtjust i böcker har förstås tagit mig tid till att utforska de chilenska bokhandlarna, den bästa är Feria chilena del libro som har ett stort utbud där man kan finna det mesta.
Eftersom böcker är dyrt i Chile har jag hitills enbart handlat denna vara i outletbutiker. Häromdagen köpte jag en bok av Javier Marias, en spansk författare som jag fattade tycke för under den tid då jag bodde i Spanien.
Ännu har jag inte hunnit läsa min nya bok men hoppas att den är lika bra som min favorit Mañana en la batalla piensa en mi. En annorlunda och spännande historia om en man som då han tänker tillbringa en natt med en för honom okänd kvinna plötsligt finner sig själv i en väldigt obehaglig situation då den tilltänkta älskarinnan plötsligt avlider. Javier Marias böcker har blivit översatta till flera olika språk, tyvärr hör inte svenska till dem. Men för alla som behärskar spanska är Javier Marias en författare som jag verkligen kan rekommendera.

Inga kommentarer: