17.11.06

En bit av Antarktis

Att en del av Antarktis tillhör Chile var mer än jag visste då jag kom hit.
Men så är det, åtminstone om man skall tro chilenarna själva. Att ett internationellt avtal som skrevs under av landet 1961 inte tillåter några territoriella anspråk är något som man uppenbarligen väljer att ignorera.
Nu är Chile inte ensamt om att göra anspråk på en bit av Antarktis mark, de flesta nationer med forskningsstationer på kontinenten gör detsamma, men dessa anspråk är på intet sätt godkända av andra stater och saknar därför giltighet. Att just det område som Chile gör anspråk på överlappar Argentinas och Storbrittaniens anspråk skulle ju också kunna upplevas som ett litet problem, men inte i Chile. Här är det faktum att landet har har ett stycke mark i Antarktis så självklart och viktigt att det till och med ägnas utrymme och uppmärksamhet åt "chilenska Antarktis" i väderleksrapporten där man varje dag får en detaljerad redogörelse för väderleksförhållandena i "el antárctico chileno". Rätt underhållande kan man tycka, men för chilenarna är det blodigt allvar och att ifrågasätta existensen av ett chilensk antarktis i chilenares närvaro är inget som rekommenderas.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Ingen risk att man får se dig med en svensk flagga på Antarktis då med andra ord. Det var synd! ;)

Linda sa...

Intressant att få lära sig! Jag har några bekanta som är på väg dit med båt (ska vara ute och segla i 3 år) - kanske blir det de som sätter den svenska flaggan? :P

Thérèse sa...

Går det inte båtturer för turister dit från någonstans i södra Chile? Det lär ara fint men hemskt dyrt att åka dit.
Väderleksrpport från antarktis? Idag snö eller?
Jag ha läst ikapp på din sida nu , jättebra och fina blder. Så har jag äntligen ändrat länken på min sida så den går hit och inte till din gamla blogg.

Nadia sa...

Pumans dotter: Inte den minsta risk. Tycker nog inte vi behover mer sno och kyla.

Linda: Oj, segla till Antarktis. Maste vara ett ratt annorlunda turistmal. Tycker absolut du skall foresla dem att ta med en svensk flagga ;)

Therese; Batturer? Ingen aning men det gor det sakert. Chile har ju till och med en officiell antarktisdag. Tyvarr lyckades jag missa den, den 6 november tror jag att det var men den passerade helt obemarkt.

Det ar just det som ar sa roligt med vaderleksrapporten. Vem bryr sig egentligen? Vilket syfte tjanar en vaderleksrapport fran Antarktis i Chile och som du papekar, det finns val inga storre overaskningar att vanta sig. Hel knasigt.

Anonym sa...

Hahaha väderleksraport!
Här i Spanien brukar dom ju ha raporter utan temperatur. Bara massa solar utdelade på hela kartan!

Nadia sa...

Mandi; Jag vet. Det var ngt av det jag mest storde mig pa i Spanien. Hur kan man ha vaderleksrapporter utan temperaturangivelser?! Hel galet.