26.11.06

Jultomtens födelsedag

I går hade Chiles före detta diktator Pinochet den stora glädjen att uppleva sin 91-års dag. En tillställning för födelsedagsbarnet anordnades i bostadsområdet Vicuña beläget cirka 400 kilometer norr om Santiago. Konservativa politiker och firande pinochetanhängare med plakat som hyllade födelsedagsbarnet var naturligtvis på plats då den skröplige före detta diktatorns ord lästes upp av hustrun Lucía Hiriart. Själv kunde jag tyvärr inte närvara vid festligheterna då jag hade annat för mig utan fick hålla till godo med en resumé av händelserna på kvällsnyheterna.
En talesman för det konservativa partiet UDI visade sitt stöd för Pinochet och passade samtidigt på att banna det chilenska folket som sades vara otacksamma då de inte insåg den före detta diktatorns storhet, det var ju trots allt han som lyckades få ordning på Chile och vända landets öde.
Pinochet satt och myste i en stol medan hustrun Lucía, välsminkad och leende förde sin makes talan och från sitt papper läste upp meningar som "Jag hyser inte agg gentemot någon". Födelsedagsbarnets storslagna ödmjukhet förvånade alla närvarande och tårade säkerligen minst ett krokodilöga eller två.
Med detta sagt återstår bara en önskan om att mysgubben behåller hälsan till nästa år så att vi övriga får möjlighet att uppleva en minst lika fin och hjärtknipande fest lagom till 92-års dagen.

2 kommentarer:

Pumita sa...

Jag önskar honom hälsa och ett långt långt liv så att han hinner straffas för det han har gjort. Inte för att det finns straff nog... Glad över att du inte satte ut någon bild på honom. ;)

Nadia sa...

Pumans dotter: Inte sant? Men jag tror inte det spelar nagon roll om han lever tills han fyller 112. Rattvisan lar i vilket fall som helst inte hinna ikapp honom i detta land...