13.11.06

Novembergrönska


På pation bakom huset där jag bor växer ett träd vars krokiga, långa grenar under ett grönskande lövverk bär på de ljuvaste citroner. De mognar långsamt under solens heta strålar, skiftar i färg från klargrönt till gult och faller i sin tyngd ned till marken där de plockas under trädets skugga.



Hibiskusblommans livslängd är alltför kort, men under de dagar den blommar är denna växt en fröjd för ögat då de stora vackra bladen stolt visar upp sig i all sin prakt. Flärdfull, färgsprakande och levande hör denna blomma till mina favoriter.

2 kommentarer:

Linda sa...

Åh, vad man INTE vill sitta i regn och rusk när du skriver om citroner och hibiskus... Verkar fantastiskt på så många sätt och vis.
En av mina bästa vänner började sin resa mot Argentina och Chile idag, och jag kan ju inte annat än påstå att jag också befann mig i er, varmare del av världen :)

Nadia sa...

Forstar att du blir sugen pa att undfly novembervintern, for egen del har jag svart att fatta att det snart ar jul da det vare sig ar regnigt eller ruskigt har.
Usch, jag vet hur det ar. Lovar att jag inte har lagt upp bilderna bara for att vara taskig. ;)