28.11.07

Böcker


Så fort jag kommit hem och packat upp ångrade jag att jag inte köpt på mig fler böcker i Spanien, men de väger ju så mycket och är ju så tunga att släpa på. Och böcker kan man ju, trots allt beställa enkelt och smidigt på internet. Även om jag personligen anser att internetbokhandlarna aldrig kan ersätta den underbara känslan av att ströva runt i någon av Madrids enorma bokaffärer. Där kläs väggarna av böcker från golv till tak och jag strövar gärna runt medan jag stryker fingrarna längs bokryggar, vänder och vrider på böckerna och tar god tid på mig innan jag beslutar mig för vem eller vilka som skall få följa med hem .
Nåväl, det blev åtminstonde tre böcker. Un milagro en equilibrio av Lucía Extebarria, Javier Moros Pasión india som verkar spännande och som jag läst gott om hos Anna i Malaga, och så till sist La suma de los días av Isabel Allende. Den sistnämnda har jag läst ett par kapitel i och till min glädje ser det ut som om jag kommer att tycka om boken. En recension blir det förstås så snart jag har läst ut den.

8 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Ja, det var väl dags för en bra bok av Allende nu, efter nâgra dâliga...;-)

Pumita sa...

Jag gillade Un milagro... när jag läste den för ett par år sedan, mest för att jag aldrig läst nåt liknande.

Sara sa...

Härligt med nya böcker... Extebarria har jag läst på franska, jag vet inte om hon översätts till svenska?
Det är något så speciellt med spansktalande (spanskskrivande?) författare, jag vet inte om det är något med språket, eller om det är inbillning, men litteraturen är fylld av värme, passion och... liv på något sätt.

Pumita sa...

Sara: Jag har för mig att jag har sett just den här boken på bibblan på svenska. Själv läste jag den på spanska. Nej, det är inte inbillning, språket är härligt... så mycket mer på alla sett.

Sorry, Nadia, att jag "tog över" lite här. Ska aldrig upprepas. ;)

Nadia sa...

Anna:Har nästan läst ut den nu och tycker fortfarande att den är bra! Tack och lov, äntligen en bra allendebok.

Pumita: Jag tycker lucia extebarria är sådär men blev intresserad av boken då jag läste på baksidan. Som du säger verkar den annorlunda. Dessutom har den ju vunnit ett premio planeta.

Sara. Nya böcker är underbart. Tyvärr har jag redan alldeles för många och börjar få lite förvaringsproblem :)

Den enda bok som finns på svenska av extebarria är Kärlek, prozac och nyfikenhet. Den kom ut för 1-2 år sedan.
Jag tycker ju förstås också att det är ngt speciellt med spansktalande författare även om jag gärna förstås även läser annat.

Pumita: He,he...ingen fara :)

Bandini sa...

Det finns en annat på svenska: Jag ska ta reda på vilken och sedan återkommer och säger till.

Bandini sa...

"Beatriz y los cuerpos celestes" kan man läsa på svenska också.
"Beatriz och himlakropparna".

Nadia sa...

Tack för upplysningen, den måste ha kommit ut rätt nyligen.När jag läste kärlek, prozac och nyfikenhet var det den första boken som kom ut på svenska och det känns som det inte var så längesedan. Men kanske är det bara jag som börjar bli gammal och få dåligt minne.