27.11.07

Te dejo Madrid


Så var jag åter hemma igen efter en helg i min europeiska favorithuvudstad. 3 dagar och tre nätter tillbringade jag i Madrid. Tre dygn som tycktes förflyta alldeles för snabbt och ändå var det på något sätt alldeles lagom. Har man inte varit i Madrid tidigare är tre dagar förmodligen för lite tid för att hinna med allt det som finns att se och uppleva. Men det gav mig tillräckligt med utrymme för att hinna med allt som jag föresatt mig att göra; handla böcker och cd-skivor,njuta av stadens nattliv och lite till. Och så förstås ta igen förlorad tid med mina spanska vänner. Mina vänner som fortfarande lever i den vardag som för ett par år sedan även var min. Kanske kände ett jag sting av vemod vid tanken på att jag inte längre kan vara en del av deras liv på samma sätt som tidigare. När de möts på nytt nästa helg över en öl och ett par tapas på någon av Madrids många barer så kommer inte jag att kunna göra dem sällskap. För trots att jag under dessa tre dagar kände allt starkare att mitt hem numera finns i Göteborg, så känner jag även en viss sorg över att inte kunna dela mig i tusen bitar och leva utspridd över alla de platser där jag en gång har haft ett hem och fortfarande har vänner som minns och saknar mig på samma sätt som jag saknar dem.

5 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag förstâr vad du menar! Det känns trist att inte kunna vara pâ tvâ ställen.
Kan vi inte fâ veta lite mer om vad du gjorde i Madrid?

Thérèse sa...

Jag förstår också , visst är det synd att man inte kan dela på sig och vara på alla dom ställen man tycker om och har vänner. Jag längtar ofta tillbaka till Madrid och Spanien och skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen i framtiden men just nu känner jag att mitt hem är här i Sverige trots det tråkiga novembervädret

Nadia sa...

Ja, suck. Detta är ju ett evigt dilemma för mig. Alltid finns det någonstans att längta. Precis som du Therese skulle jag gärna kunna tänka mig att bo i Spanien igen, men inte just nu.

Mer om mina förehavanden kommer, Anna! :)

Anonym sa...

Kul att läsa om Madrid!! Jag önskar så att jag kände likadant om platsen där jag bor just nu men efter att ha försökt trivas i Sthlm i 2,5 år, så har jag beslutat mig för att flytta tillbaka till Madrid i början av nästa år. Innerst inne vet jag att det är rätt beslut men det känns jobbigt att jag kommer ha min käraste kvar här i Sthlm. Varför ska det vara så svårt att bestämma sig var man vill bo.

Nadia sa...

Mmm..det är något speciellt med Madrid. Min Madridlängtan kommer och går. Just nu känner jag att mitt hem är där jag nu bor och befinner mig men jag skulle gärna bo i Madrid igen någon gång i framtiden.
Som tur är så är det ju relativt lätt och billigt att resa nuförtiden, kanske kan ni pendla ett tag? Även om kanske inte det heller är den ultimata lösningen på längre sikt.