10.11.07

Kungen och Chávez drar inte jämnt

Just nu pågår Cumbre Iberoamericana i Santiago de Chile. Ett möte som hålls årligen och samlar presidenter och regeringschefer från flera latinamerikanska länder samt Portugal, Spanien och Andorra. Cumbre Iberoamericanas syfte är att främja samarbetet mellan de olika nationerna. Något som man inte tycks ha lyckats med särskilt bra, i alla fall inte att döma av den här videon där Spaniens kung Juan Carlos ber Venezuelas president Hugo Chávez att hålla mun. Bakgrunden lär vara att Chávez under gårdagen upprepade gånger kallat Spaniens f.d. regeringschef José María Aznar för fascist. På videon ses han avbryta Spaniens nuvarande regeringschef José Luis Rodríguez Zapatero då denne går i försvar för Aznar.
Lycka till med samarbetet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ja, jag bor i södra Spanien, och jag kan ju berätta att HÄR där skvaller är det mesta som syns i tv-rutan även om det kamofleras som "nyheter" har detta klipp cisats om & om igen. Men ja, vad kan jag säga, Aznar följde ganska bestämt i Francos spâr, och genomförde STORA förändringar, UTAN folkomrÖstningar.. Lite konstigt kan man som svensk tycka.. Men sâ var det när Spanien plötsligt frân en dag till nästa skulle byta valuta till Euro, inte en själ blev tillfrâgad, alla priser steg till det dubbla men lönerna stannade kvar där de tidigare varit..

Ja, en liten kommentar frân mig bara :) Vill du se min reseblogg finns den pâ www.resdagboken.se under namnet sarahliten

Ha det strâlande! Kram sarah

Nadia sa...

Själv tycker jag att både Chavez och kungen uppförde sig på ett sätt som borde vara fullständigt oacceptabelt i internationella sammanhang.
Skall förresten kika in på din reseblogg! ;)