17.11.07

Cykloner, jordbävningar...

Ja, ibland är det svårt att komma ihåg att det är verkliga människor som döljer sig bakom katastrofernas rubriker. Människor vars vardag vänts upp och ner, ut och in och aldrig kommer att bli densamma.

Förödelsen efter onsdagens jordbävning i norra Chile var inte särskilt stor, åtminstone inte räknat i antalet människoliv. Då är det lätt att vända blad i tidningen och som jag själv sucka "Ja, ja. Det var ju skönt i alla fall", över det där som händer så långt borta att det likaväl skulle kunna utspelas på en annan planet, för mig personligen berör det ju inte.

Bilderna nedan som jag hittade på chilenska tidningen El Mercurios hemsida och som visar de materiella skadorna som uppstått efter skalvet gör åtminstone för mig konsekvenserna av jordskalvet lite mer verklighetsnära. Trots att skadorna "bara" är materiella innebär det för den lilla flickan på bilden i Tocopilla att hon har mist sitt hem och därmed en del av sin trygghet.






4 kommentarer:

Pumita sa...

Jag fick tårar i ögonen när jag såg bilderna. Reagerar precis som alla andra: när det händer långt borta blir man inte lika berörd. Det här är precis vad vi behöver för att det ska gå in. Ofta är såna här händelser inte mer en ett par futtiga rader i tidningen, om ens det. Ungefär som en notis om en bilolycka. Det har jag tänkt många gånger när det står att en person dog. Det låter ju inte "så farligt" men om jag var den personens mamma eller syster eller vän... då är det inte bara fem rader i en tidning.

Kom att tänka på översvämningskatastrofen i Bangladesh... lite off topic kanske... det har inte stått mycket om det i tidningarna. I förhållande till katastrofens omfattning, menar jag. Mycket annat betydligt mindre viktigt beskriv mycket mer detaljerat.

Nadia sa...

Egentligen är det nog rätt så naturligt att händelser som sker långt borta inte berör oss lika djupt som om det var grannen som hade råkat ut för samma sak... Som du säger får sådana här händelser inte mer än ett par raders utrymme i en tidning vilket gör det ännu lättare att glömma bort och inte bry sig. Just därför tyckte jag om bilderna för att dom, om man nu skall uttrycka sig lite klicheaktigt "ger katastrofen ett ansikte".

Kent Filppu sa...

Tack för de bilderna. Kul med en mänsklig touch av det hela. Jag har också skrivit om min erfarenhet av jordskalv i Chile på http://filppu.se/?p=704

Nadia sa...

Skall kika in hos dig och läsa ditt inlägg!