23.3.07

En hyllning till Valparaíso

Trots att inte jag är särskilt förtjust i Valparaíso så finns det som sagt många andra som är det. Sveriges nationalpoet Evert Taube skrev till och med en vals till stadens ära.

Vals i Valparaiso


Hav! Under bugande palmer jag såg
Hur våg på våg i svallande tåg
Emot Chiles klippiga stränder
Kom rullande in
O, detta brus när ett skimrande svall
Fann mig och tog mig i famnen!
O, när delfinerna dök bland korall
Och en vinröd klänning blev min!

Valparaíso, vackrare på bild än i verkligheten

3 kommentarer:

Patricia sa...

Åh jag ääääälskar Valparaiso! Den staden känns som hemma för mig i Chile. Kan ju bero på att jag bodde där i nästan 3 månader. Det är så vackert och jag älskar nätterna med alla ljus över los cerros och ut i havet... oj, vad jag längtar dit!!!!

It´s all about me sa...

Idag tänkte jag på dig när vi tog t-banan från Palermo..där kan vi snacka minst 6 pers per kvadratmeter. Det blev tillslut så outhärdligt att vi trängde oss av typ 3 stationer för tidigt och gick en timme hem...Inte helt ovanligt kanske, men obehagligt. 4 pers per kvadratmeter är ok, men 6..huuuuh. Valparaiso känns mysigt, men kan bero på att jag känner många därifrån och läst många böcker som utspelar sig i Valparaiso;)

Nadia sa...

Patricia, du är inte ensam om att älska Valparaíso. Själv blev jag tyvärr så grymt besviken efter alla lovord jag hört om stan. Tyckte inte alls att den var särskilt fin eller mysig även om det alltid är trevligt med kuststader.

Anna: Ha,ha! Tack för att du skänkte mig en tanke ;) Jag föredrar också numera att gå i uptill en timma om jag har tid. Hatar Santiagos metro.

Du kanske får se till att avlägga ett besök i Valparaíso i framtiden?