19.3.07

Nanas

Jag läste ett inlägg hos Pumans dotter om tråkiga men nödvändiga vardagsysslor som städning och tvättning.
De flesta kan nog instämma i att de dagliga stunderna vid diskhon inte direkt är något som förgyller livet eller sätter guldkant på tillvaron, men ofta ses dessa sysslor inte heller som alltför betungande. Man gör det för att det måste göras, tycker kanske både att det är tråkigt och tidsödande men det är likväl en del av vardagen.
I Chile däremot tror jag faktiskt inte att jag känner en enda kotte som ödslar sin tid på dessa göromål. Är man ung och ensamstående diskar man på sin höjd sin egen tallrik men där tar det stopp. Resten sköter hushållets nana (hemhjälp) som kommer en eller flera dagar i veckan och städar, stryker och lagar mat. Är man en familj med barn (spelar egentligen ingen roll om barnen är i 2-års åldern eller 20-års åldern) så kanske man till och med har en nana adentro. En hemhjälp som bor tillsammans med familjen, är där dygnet runt, städar, tvättar, lagar mat, passar barnen och kanske har ledigt en eller högst två dagar i veckan.
Jag läste för ett tag sedan ett reportage i den utmärkta chilenska tidskriften The Clinic om Nanas i Vitacura där Santiagos Crème de la Crème bor bland vackra vyer och högresta berg långt bort från storstadens smog och trafikkaos.
I artikeln beklagar sig chilenska nanas om hotet från norr, de peruanska kollegerna som väller in över gränsen för att slava hos välbesällda chilenare och spara pengar för att skicka hem till familjen som ofta är kvar i Peru. De chilenska hembiträdena beklagar sig över konkurrensen, sedan peruanskorna började komma vill alla arbetsgivare i Vitacura ha hembiträden som bor hos familjen på heltid vilket förstås ger arbetstagerskorna minimalt med tid över till sina egna familjer. Dessutom dumpar peruanskorna lönerna, en nana som arbetar heltid tjänar runt 2000-2500 i månaden vilket inte ens räcker för att överleva på i ett land som Chile.
Vitacuras nanas bär alltid uniform, städrocksliknande, rutiga och fula plagg. Det är ju viktigt att man ser skillnad på folk och folk. Och även bland hembiträden i Vitacura finns en strikt hierarkisk ordning. En chilensk nana beklagar sig i The Clinics artikel över att peruanskorna är "smutsiga och obildade". "Vi kommer aldrig bli vänner", avslutar hon. "De är helt enkelt för olika oss. De kommer från ett land där folk inte vet någonting om någonting, där de tror att luktuppfräschande spray är parfym och att glasputs är klor".

11 kommentarer:

Nadia sa...

Råkade sudda ut kommentarerna till detta inlägg men jo, fördomar gentemot peruaner finns det gott om, dessutom är det helt ok att uttrycka sitt ogillande öppet.

Visst kan man bli sugen på att ha hemhjälp ibland men jag föredrar nog också att städa undan min egen skit. Har dessutom lite svårt för tanken på att en främmande människa skall kommma in i mitt hem och rota i mina saker.

Johan T sa...

Huvva, detta fick mig att tänka på en historia min flickvän (som är peruanska) berättade:
Hon var på besök hos en rik familj som hade en nana adentro, som de i en handling av välgärning hade anlitat från landsbygden, när hon var väldigt liten flicka. Men flickan hade ett namn på quechua och det gick ju inte för sig i det fina huset i Miraflores (Limas Lidingö), så de döpte om henne till ett "riktigt" (=spanskt) namn: Primitiva.
Nu var hon bara några år äldre än flickan som hon skulle ta hand om och kom inte längre ihåg sitt riktiga namn.
Min flickvän påtalade då att det kanske inte var ett så där jättefint namn och dessutom lite taskigt att beröva henne på sitt riktiga, varpå familjen tyckte "oj då, det hade vi inte tänkt på!" och nu kallar de henne istället för Primi eller La Petit, för att det ska låta mer familjärt...

Nadia sa...

Jösses, det låter ju inte klokt!
Man undrar ju vad för syn det hade vad det gällde flickan och hennes människovärde...speciellt med tanke på namnvalet. Men de tyckte ju tydligen att de hade gjort henne en tjänst genom att anlita henne...
Den inställningen har jag stött på här också. En gång frågade jag en vän i 30-årsåldern som bor med sin syster varför de måste ha hemhjälp som städar och lagar mat (och dessutom betalas av morsan till syskonparet) Hans svar var att hon hade jobbat för dem så länge och hans mamma ville ju inte göra den stackars hemhjälpen arbetslös.

Nadia sa...

Har förresten tagit mig friheten att länka till dig, hoppas det är ok!

It´s all about me sa...

undrade just; vart tog mitt inlägg vägen? ;) Jag städar mycket hellre undan min egen skit!! Hatar torsdagarna då vår städerska kommer...

Johan T sa...

Danke, det är helt ok :)

Pumita sa...

Jassåå, du tyckte inte om min kommentar. ;) Jag skrev om det där med fördomar, men det har jag säkert gjort förr...

Vad hemskt det låter att döpa någon till "primitiv"! Först stjäla flickans identitet och sedan förminska henne till "helt värdelös". När jag pluggade spanska läste jag Huasipungo som handlar om ursprungsbefolkningens villkor i Ecuador vid förra sekelskiftet. I den boken mötte jag samma inställning och den verkar inte ha förändrats alltför mycket.

Johan T sa...

Pumans dotter: De kanske tyckte att primitiv var fint... Lite "ädla vilden"-tanken, som vår käre herr Mjöberg.
Nä, allvarligt så mådde jag rent av illa när jag hörde historien.

Nadia sa...

Maste dock saga att det var ett ovanligt namn som anda tyder pa en viss uppfinningsrikedom. For vem skulle val komma pa tanken att dopa nagon till "primitiv"?

Nadia sa...

Pumans dotter; Din kommentar blev inte censurerad, det var bara jag som var lite snabb med att klicka, som vanligt :)

Anonym sa...

Aha, jag trodde nana betydde barnflicka (av engelskans nanny).