3.6.07

Chile - tryggast i Sydamerika

Enligt en nyligen publicerad studie; The Global Peace Index, ar Chile det sakraste landet i hela Latinamerika. Det minst trygga landet i regionen ar enligt samma studie (kanske foga forvanande) Colombia.
Till de ting som vagts in i studien som utforts i 121 lander hor valdsbrott och organiserad brottslighet. Chile placerade sig pa en 16:e plats totalt sett men rankades alltsa hogst bland de 18 latinamerikanska lander som deltog i studien. Nast tryggast ar Uruguay foljt av Costa Rica.

Att Chile har placerat sig hogst pa listan bland de latinamerikanska landerna ar egentligen inte sa konstigt, for Chile ar relativt tryggt. De vanligaste forekommande brotten ar vaskryckningar och ran. Sjalv har jag en hel del vanner som blivit ranade i Santiago och skulle jag bjuda pa min egen uppfattning om ranrisken i Santiago, baserad pa upplevelser i min egen umgangeskrets sa skulle jag formodligen saga att risken att bli ranad ar betydligt hogre an i Sverige.
Att kora bil utan att ha bildorrarna lasta kanner jag ingen som gor. De senaste veckorna har inslag om ran vid stoppljus dykt upp lite da och da i nyhetsandningarna, i dessa fall har det dock handlat om huvudsakligen kvinnor som fatt fonsterrutorna sonderslagna av folk som vill komma at en handvaska eller mobiltelefon som ligger pa satet bredvid foraren.
For egen del befaster resultaten fran studien den uppfattning jag redan har om Chile. Har ar det lugnt som i en filbunke, atminstone i jamforelse med grannlanderna.

4 kommentarer:

Pumita sa...

När man nämner Sydamerika härhemma brukar folk allra först säga: "Men är det inte farligt/oroligt där". Då brukar jag kontra med att jag har en kompis som har gjort många långresor och varit i alla världsdelar... hon blev rånad i Stockholm!

Linda sa...

Jag tycker att det där är en vanlig schablonbild om Sydamerika också, att det ska vara farligt/oroligt... Nog finns det en del områden som är mindre trygga, men det är sorgligt när hela kontinenter döms ut på det där viset. Ungefär som att det i Afrika -bara- finns fattigdom, svält och krig. Eller att Japan bara är tryggt och superartigt, en mer positiv schablon kanske, men likväl en sådan...

Nadia sa...

Pumita: Kan bara instamma. Visst bor man vara medveten om att risken att raka ut for nagot statistiskt satt ar storre i Sydamerika, och visst bor man vara pa sin vakt. Men utan att lata statistik och skramselhistorier avskracka en fran att resa och utgora hela ens uppfattning om en gigantisk kontinent.

Linda: Ar lite nyfiken pa varfor det ar sa. Varfor drar man en hel kontinent over en och samma kam? Det gor vi ju inte med Europa. Kanske beror det pa att ju mindre vi kanner till om en plats, ju langre bort den ligger. Dessto lattare blir det att hardgeneralisera och att glomma att det ar flera olika lander vi talar om.

Mrs Sloan sa...

jag vill veta mer. ska till santiago i dec. maila mig!/gabriella