10.6.07

Ett vemodigt farväl


Det sista jag ser av Chile är som alltid en massiv bergskedja vars toppar täckta av snö sträcker sig upp mot bomullsliknande molnformationerna. Anderna som jag under min tid i Santiago mest har betraktat från håll då de inte har varit dolda av smog eller använt som riktmärke då jag skall uppsöka en ny plats gör sig alltid påminda. Det gör ont i hjärtat att denna gång befinna sig ovanför bergskedjan utan slut utan att veta när vi nästa gång kommer att ses.
Varför upplever jag alltid ett sting av vemod i bröstet då jag lämnar en plats som jag har vistats på en längre tid? Varför blir avskedet så olikt den glada semesterresans farväl då jag för det mesta stiger på planet på gott humör utan att känna saknad eller sorg över att min resa så snabbt har tagit slut.
Kanske beror det på att jag på semesterresan inte lämnar någonting efter mig, ingen kommer att minnas mig och jag skulle om ett par år inte minnas någon om det inte vore för det många bilder som etsat sig fast i min kameralins. Då jag lämnar en plats jag har bott på, känns det emellertid som om jag lämnar kvar en bit av mig själv. I de minnen jag efterlämnar till dem som har stått mig nära och i det jag själv bär med mig hem. Fragment av personer, upplevelser och skeenden som jag nogsamt kommer att vårda och nära för att de inte skall gå vilse i minnets oändliga labyrint.
Det känns för en sekund som om hjärtat skall gå i tusen bitar. För ett ögonblick tänker jag att jag kanske borde stanna hemma och aldrig ge mig av någonstans för att bespara mitt veka hjärta alla dessa sorger. För det känns likadant varje gång jag lämnar en plats på vilken jag har vistats under en längre tid och jag minns den här känslan från då jag lämnade Madrid och många andra platser. Och ändå kan jag inte låta bli att längta, och sukta. Efter nya platser i världen att bosätta mig på, om ens bara för ett par månader. För hur skall man kunna bo i en och samma stad under ett människoliv som är så långt när det finns så många platser i världen att upptäcka?

8 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Alla dessa farväl... Det är alltid med nostalgi man lämnar en plats man bott på. Men det är också början på något nytt och spännande.

Nadia sa...

Att ta avsked har aldrig direkt varit min starka sida tyvärr, känns lika hemskt varje gång. Helst hade jag önskat att livet på den plats jag lämnar stannat upp tills jag får möjlighet att återvända igen så att jag inte går miste om något.

Thérèse sa...

Väldigt vackert skrivet , känner precis igen mig hur det kändes att lämna Madrid. Fortfarande går mitt hjärta i tusen bitar och jag kan nästan få ont när saknaden efter Madrid kommer över mig. Troligen blir det en resa dit till hösten och då kanske lite av min längtan botas eller så känner jag bara vemod att jag inte bor där längre... Nej ser väldigt mycket fram emot att besöka Madrid i höst och det lär nog bli regelbundna besök i framtiden. För efter en viss tid behöver man ju sin dos Madrid , eller hur ;)

Sara sa...

Jag hittade givetvis tillbaka till din fina blogg, om vackra Chile (dit jag har resplaner... nästa gang).
Jag kan känna igen mig i bade vemodet att lämna en plats, i synnerhet när man inte riktigt vet vart man är pa väg.

Nadia sa...

Therese: Tack. Ja, visst är det svårt när det nästan gör fysiskt ont att lämna en plats. Precis så var det med Madrid, och så var det även med Chile.
Sedan jag lämnade Madrid har jag faktiskt rest dit minst en gång om året, och det har hjälpt till att döva saknaden en aning. Men visst kan jag fortfarande (ibland) bli sugen på att ta mitt pick och pack och flytta till Madrid. Och suget blir förstås ännu starkare om man läser madridbloggar, ser reportage om stan på TV eller liknande.
En dos Madrid om året är definitivt oumbärlig ;)

Sara: Hej och välkommen hit!
Måste iof medge att jag alltid har haft enormt svårt för avsked, oavsett om det är platser eller människor jag lämnar...Lite extra svårt känns det förstås eftersom Chile ligger så långt borta och en biljett dit går på en 10 000. Ingen resa man kan göra en gång i halvåret precis :(

It´s all about me sa...

Va, flyttar du ifrån Chile nu?? Jag känner igen mig...

Nadia sa...

Japp, nu har jag dragit från Chile. Känns lite ledsamt men samtidigt skönt.

Patricia sa...

Usch, det är alltid lika jobbigt att lämna! Speciellt Chile.