29.5.07

Att vara utlänning i Chile

Chile är i jämförelse med dagens Sverige ett etniskt relativt homogent land vars befolkning härstammar från två kontinenter; Europa och Sydamerika. En del chilenare skulle till utseendet lätt kunna tas för sydeuropeer medan andra bär tydliga indianska drag, som utlänning skiljer man sig dock klart från mängden.
Ibland känns det som om Chile är beläget i världens ände vilket det på sätt och vis också är. "El culo del mundo" (världens bakdel), kallas denna avlånga landremsa i folkmun av chilenarna själva. Särskilt många olika folkslag, utöver chilenarna själva, finns här inte. Den största vågen av invandrare kommer från norr och består huvudsakligen av bolivianer och ecuatorianer. Dessa båda nationaliteter skiljer sig emellertid inte särskilt mycket utseendemässigt från chilenarna. Att man som utlänning väcker uppmärksamhet och sticker ut ur mängden är kanske därför inte särskilt konstigt. Till och med jag har kommit på mig själv med att titta nyfiket när jag ser ett ansikte som skiljer sig från mängden för den etniska mångfalden är inte särskilt stor.
Chile är inget land man dimper ned i av en slump så som är fallet med så många andra platser i världen. De flesta svenskar, nordamerikaner samt andra europeer jag har mött här tycks ha kommit hit antingen för att arbeta (har man riktigt otur kan man till och med bli tvångsdeporterad som en spansk vän till mig), eller av kärlek vilket var mitt fall. Att vara utlänning i Chile är ofta positivt. Chilenarna hyser en märklig beundran för allt som är utländskt (allra helst skall det vara europeiskt). Att se annorlunda ut och ha ett konstigt efternamn öppnar många dörrar på arbetsmarknaden. Det är ett märkligt land, för samtidigt som man bröstar upp sig och gärna skryter om sin egen förträfflighet inför grannländerna, så tycks man vara drabbad av ett slags mindrevärdighetskomplex gentemot resten av världen.
Att vara blond och blåögd i Chile innebär inte att man automatiskt ses som ett vandrande dollartecken att suga pengar ur som på så många andra platser. Snarare är man någon som chilenarna gärna vill bli vän med och är nyfikna på, kanske för att få spegla sig i dollartecknets glans.
Som tjej får man vänja sig vid att bli visslad efter och få slängkyssar slängda efter sig på gatan, för detta behöver man dock inte vara blond och blåögd. Själv är jag inte det minsta blond eller blåögd, jag ser bara icke-chilensk ut och det räcker. Till de få fördelar man som tjej får ta del av när man lever i ett land där machismon ibland är påtaglig hör småsaker som att dörrar alltid hålls upp, tunga kassar slipper man alltid bära själv och är man ute om kvällarna i manligt sällskap kan man vara säker på att det alltid är någon som ser till att man kommer hem ordentligt.
Myten om den festälskande, glada och utåtriktade sydamerikanen passar inte riktigt in på chilenaren som i Sydamerika har rykte om sig att vara blyga, tysta och kanske till och med lite tråkiga. Då jag kom hit kände jag redan chilenare vilket naturligtvis gjorde det lättare att skapa fler kontakter och få vänner som inte bara var utlänningar. Kommer man hit ensam kanske man själv får ta den första kontakten, när man väl skaffat sig chilenska bekanta och vänner är de för det mesta dock oerhört gästvänliga. Något som jag till en början uppskattade mycket var att man ofta blev hembjuden till folk till skillnad från t.ex. Spanien där man kan vara vänner i fem år utan att någonsin har varit hemma hos varandra.
Det sociala livet i Chile kretsar mycket kring familjen. På helgerna samlas man gärna till asados (grillpartyn) där mostrar, fastrar, kusiner farmödrar, kusinbarn och alla andra inom ett par mils avstånd som man på något sätt är släkt med deltar. Ibland har detta fått mig att sakna min egen familj, för i Sverige upptar ens vänner en stor del av den plats som familjen fyller här. Att ens egen familj befinner sig på andra sidan jordklotet blir man då extra påmind om. Som tur är brukar chilenska familjer vara ganska bra på att adoptera familjelösa utlänningar och få dem att känna sig som hemma.

Jag måste medge att jag inte är särskilt förtjust i Chile, men jag gillar chilenarna. Jag insåg ganska snabbt när jag kom hit att Santiago inte var någon stad jag skulle kunna tänka mig att leva i för resten av mitt liv. Santiago är ingen stad att förälska sig i. Den är inte särskilt vacker, men inte heller direkt ful. Under vintern ligger en tjock, ogenomtränglig smog som ett lock över Chiles huvudstad och gör ibland luften nästan oandningsbar.
För egen del kommer jag snart att lämna Santiago, men inte med dubbel sorg i hjärtat som då jag lämnade Madrid och sörjde avskedet från atmosfären, gatorna, byggnaderna, nattlivet och los madrileños (madridborna). Nej, då jag lämnar Santiago är det inte staden i sig jag kommer att sakna utan de människor som utgör den.
Lika säkert som att jag lämnar Santiago är också att jag kommer att återvända. Kanske för en ännu längre eller kortare visit, vem vet. Jag och Santiago kommer ses igen. Snart, om ett par år eller flera. Tills dess återstår bara för mig att säga; Hasta pronto! På återseende!

12 kommentarer:

Anonym sa...

vill bara ge dit ytterligar beröm för en intressant och välskriven blogg. den är väldigt rolig att läsa. när jag var i sydamerika (andra länder än chile) kände jag också av att människorna var väldigt vänliga och gästfria och att de inte gjorde någon skillnad på ett annorlunda utseende i någon negativ bemärkelse, det är enkelt att känna sig hemma, bekväm och att man passar in.

Anonym sa...

Mmm... du skriver valdigt intressant och bra!

Fast jag maste nog saga att jag anda ar lite foralskad i Santiago, det var forsta staden jag bodde i i Sydamerika, det var dar jag fastnade for den har kontinenten och Santiago kommer alltid att ha en egen plats i mitt hjarta.

Men du, karleken da? Aker du ifran den eller aker den med dig?

Lisa Christensen sa...

Så intressant att läsa om hur det kan vara att bo i Chile ett tag. Har blivit nyfiken på landet efter att ha hört alla lovord från chilenare i Sverihge. Jag hade fått för mig att Santiago var underbart vackert (pga att staden har Anderna som bakgrundskuliss). Tycker att det är mycket mer spännande och informativt att läsa människors personliga upplevelser av ett land, än en förskönat resereportage.

Thérèse sa...

Vad tråkigt att du ska lämna Chile , fast kanske skönt också? Lämna inte bloggandet bara för du skriver väldigt bra och intressant.Du kan ju fortsätta skriva om Latinamerika, den spanskspråkiga världen och MADRID som du har stor kunskap om trots att du befinner dig i Sverige. Eller skriv om vad du vill , allt blir bra ;)

Nadia sa...

Becca: Tack for berommet och kul att hora att man underhaller nagon ;)
Ja, just det har med gastfriheten, och att man ar sa bra pa att ta hand om manniskor som inte ar harifran kommer jag nog sakna nar jag aker hem.
Svenskar ar bra pa mycket, men da det galler gastfrihet har vi nog en hel del att lara.

Vida Latina: For mig var det tvartom, jag hade satt ratt mkt av Sydamerika innan Santiago sa Santigao kandes faktiskt lite blekt och intetsagande i jamforelse.
Santiago kommer nog gora sig till herre over ett litet horn aven i mitt hjarta, kanske mest for de manga fina minnen jag kommer bara med mig harifran och som jag blir lite vemodig av att tanka pa redan nu.
Saga vad man vill om Chile men det ar ju onekligen ett intressant land.

Lisa: Nja, underbart vackert ar nog svart att saga att Santiago ar. Visserligen utgor Anderna verkligen en haftig och unik bakgrundskuliss men tyvarr sa skyms de ju allt som oftast av all smog.
Jag tycker ocksa att det ar mycket roligare att lasa om manniskors personliga upplevelser och erfarenheter av en plats. Det ar ju det som ar sa kul med bloggar, att man kan fa ta del av manniskors vardag lite varstans pa ett satt som inte tidigare var mojligt.

Therese: Bade och faktiskt. Lite skont kanns det att fa komma hem igen, men det ar ju aldrig kul att lamna en plats som man har bott pa ett tag och dar man borjat kanna sig hemma. Men i det har fallet ar det som sagt mer manniskorna och kulturen jag kommer sakna en sjalva staden. Jag vet ju att jag inte kommer att langta efter Santiago som jag ibland langtar efter Madrid, for Madrid skulle jag langta efter aven om alla de vanner jag har dar skulle flytta nagon annanstans.

Anonym sa...

Håller med, vi Chilenare är identiska med Bolivianer och Ecuatorianer. Precis som svenskar är identiska med turkar.

Nadia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nadia sa...

Therese: Bloggandet tror jag inte att jag kommer sluta med. Kanner mig namligen latt bloggberoende :) Att blogga fran Sverige gar ju bra det med, och blogga gjorde jag ju aven innan jag akte till Chile. Bloggandet gar ju i vagor, ibland har man mer att skriva om, ibland mindre.

Fernando: Att havda att chilenare, ecuatorianer och bolivianer inte har nagot gemensamt ar att ignorera den historiska bakgrund som trots allt forenar stora delar av det stpansktalande Latinamerika. Jag skulle inte vilja pasta att vara chilenare, bolivian eller ecuatorian ar samma sak. Daremot tror jag att de har ratt mkt mer gemensamt an Sverige och Turkiet som inte delar samma sprak samt (en hel del) kulturella likheter. Chilenare, bolivianer samt ecuatorianers forfader harstammar (till storsta delen) antingen fran ursprungsbefolkningen eller fran spanjorerna. Darfor ar de ocksa mer lika till utseendet an vad en svensk och en turk ar. Vad jag forsoker saga ar att chile i jamforelse med manga av grannlanderna (tex Brasilien och Peru) AR etniskt homogent, trots de sardrag som ar unika for varje manniska.

Pumita sa...

Ska du lämna Chile snart? Hoppas som alla andra att du fortsätter att blogga, både om Chile och annat. Det är alltid ett nöje att läsa dina inlägg.

Nadia sa...

Ja, faktum ar att jag bara har tva dagar kvar i Chile :( Kanns mkt konstigt..
Jag ar ganska saker pa att jag kommer fortsatta blogga, bloggade ju aven innan Chile

Anna Malaga sa...

Jättetrevligt och intressant att läsa. Det har vaerkligen varit kul att följa med pâ din Chileresa. Tänk om alla hade rest med sâ mycket nyfikenhet och sâ öppna ögon.

Nadia sa...

Tackar för berömmet, nu rodnar jag :)
Bloggen har fungerat lite som en dagbok för mig. Utöver att dom därhemma har kunnat ta del av min vardag så kan jag bläddra tillbaka i arkivet och se vad jag gjorde, tyckte och tänkte.