8.10.08

Chilensk TV

Varje gang jag befinner mig utomlands kanner jag mig valdigt svensk (trots att jag sallan gor det i Sverige). Som mest svensk blir jag nar jag tittar pa obegripliga chilenska underhallningsprogram.
Jag har den daliga vanan att inta min frukost framfor TV:n, allra helst skall det vara TV4:s nyhetsmorgon. Jag minns hur tryggt och mysigt det kandes i vintermorkret med Malou och Bengt i rutan som lugnt och sansat diskuterade politik, bocker och dagens handelser. Varje amne avhandlades i tur och ordning och ingen av de inbjudna gasterna hojde nagonsin rosten.
I chilensk morgontv har man minst fem programledare pa plats i studion. Idag fyller en av programledarna ar varfor man redan agnat en timme at att leta upp folk pa stan som far skrika "Feliz Cumpleaños Felipe!" i direktsandning sa hogt de orkar. Fodelsedagbarnet Felipe far tarta, kollegorna sjunger, skriker, skrattar och pratar konstant i mun pa varandra.
Vad firandet av Felipe kan ha for allmantintresse har jag valdigt svart att forsta. Och sa dar ar det ofta med chilensk morgontv. Den tycks inte ha nagot speciellt syfte utan man har bara buntat ihop ett gang manniskor i en TV-studio och later dem sedan harja bast det vill. Emellanat slanger man in lite nyhetsinslag foljt av vader. Mitt i vaderpresentationen borjar vaderflickan prata inkontinensskydd. Och sa med orden "porque la incontinecia es natural!" (for inkontinens ar naturligt!) har man avslutat presentationen av dagens vader.
For egen del blir jag mest trott i huvudet och undrar varfor jag slosat bort ytterligare en halvtimme pa ett fullkomligt meningslost program.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Ha ha verkar ju till och med sämre än spansk TV och då är det illa. Dubbar man filmer och sånt eller textar man i Chile?

Nadia sa...

Ja, det ar tyvarr nog nastan samre an spansk TV. Aven har ar det sa gott som alltid dubbat som galler. Det roliga ar dock att de flesta dubbningar gors i Mexiko sa det blir ju dessutom med en helt annan dialekt an den chilenska.