11.10.08

Livsmedelsjakt i Patronato


Chilenska snabbkop ar inte lika valsorterade som sina svenska motsvarigheter nar det galler utlandska matvaror. Jag som inte kan leva utan kokosmjolk, sushi och couscous besokte idag stadsdelen Patronato. Patronato ar mest kant for sina manga kladaffarer med laga priser men ar aven den plats i Santiago dar man kan hitta asiatiska och arabiska livsmedelsaffarer. Har finns bade en betydande koreansk och palestinsk koloni och faktum ar att Chile ar hem for den storsta palestinska kolonin utanfor arabvarlden.
Bland dagens fynd fanns alger till att gora sushi, ingefara, gront iste (jattegott!) samt lite annat smatt och gott.

4 kommentarer:

Sara sa...

Det later inte alls dumt, tycker jag! De där gröna teerna drack jag litervis av varje dag i Taiwan (trots konstant daligt samvete över plastflaskorna)!

Pumita sa...

Galen i kokosmjölk? Det har jag missat (gillar det själv också). Vad gör du med det?

Nadia sa...

Sara: Hade faktiskt aldrig smakat just gront iste tidigare, men det ar verkligen supergott! Fina flaskor var det ocksa, den ena ar faktiskt av glas.

Pumita: Allt! Min favorit ar en kycklinggryta med bacon och kokosmjolk. Dessutom har jag ofta kokosmjolk i riset nar jag kokar det. Det blir supergott!

Thérèse sa...

Det där med koksmjölk i riset måste jag prova. Låter gott.